Сръбският президент Александър Вучич заяви по време на телевизионно интервю във вторник вечерта, че страната му се бори се с България, Румъния, Турция и Украйна за новия завод на "Фолксваген" в Източна Европа.

„Знам колко се бори Бойко (Борисов), Ердоган, (Ливиу) Драгня - всички сме приятели, но това е бой, борба за Сърбия. В този ден, ако това се случи, ще си сваля очилата, ще се разплача и ще кажа - свърших си работата”, каза Вучич.

Думите му загатват, че скоро концернът ще оповести избора си.

Дълго време България бе спрягана за водещ кандидат. Щефан Братцел, който е директор на Центъра за автомобилен мениджмънт в Бергиш Гладбах, представи в средата на март някои от предимствата на страната ни - ниските разходи за труд, цените на енергията (според експерта Сърбия ни превъзхожда в това отношение) и факта, че е държава членка на ЕС. 

Препятствие пред София и Белград е намерението на "съвета на работниците и служителите на "Фолксваген" да блокира изграждането на новата фабрика, тъй като концернът разполагал с редица ненатоварени мощности, които можели да бъдат използвани за вече изградените заводи".

На сайта europe.autonews.com е публикувано интервю с изпълнителния директор на „Шкода” Бернхард Майер, който разкрива, че обсъжданите държави са вече само две. В статията не се разкрива кои са те, само е посочено, че сред кандидатите са Сърбия и Турция.

Новата фабрика на "Шкода" (собственост е на концерна "Фолксваген) в Източна Европа ще разполага с капацитет за годишно производство на 350 000 коли, които според Майер могат да се удвоят, ако се увеличи търсенето. Подобно количество се произвежда във фабриката на компанията "Квасини" в Чехия.

Планира се новият завод да отвори врати в края на 2022 г. или в началото на 2023 г.

Очаква се "Шкода" да загуби пари от продажба в чешките фабрики "Млада Болеслав" и "Квасини", тъй като те работят с пълен капацитет.

Според Майер компанията е можела да продаде 100 000 повече коли през миналата година, ако е разполагала с възможностите да ги построи. През 2018 г. в "Млада Болеслав" и "Квасини" са построени 886 100 превозни средства.

Вучич използва успехите в икономиката, за да тушира общественото недоволство. От края на миналата година в Сърбия се провеждат масови протести, които настояват за оставката на президента и либерализиране на медийната среда.

Преди време в приближени до Белград вестници се появи информацията, че „Фолксваген” вече е избрал западната ни съседка, но веднага след това концернът опроверга информацията.