Европарламентът прие днес преговорната си позиция със Съвета на ЕС относно преработените правила за командировани шофьори, времето за почивки и по-стриктни правила за каботаж.

Това стана с гласуването на пакета „Мобилност 1“, известен още като план „Макрон“.

Днешното гласуване не означава, че законодателството е окончателно прието. Предстоят преговори по него между Парламента и Съвета (държавите членки) с участието на Европейската комисия - т.нар. триалог. Компромисният текст след него подлежи на нови гласувания и в двата законодателни органа на ЕС.

Приетите поправки променят правилата за борба с незаконните практики в сектора на автомобилните превози и подобряват условията на работа на превозвачите.

Депутатите искат да се прекрати нарушаването на конкуренцията от превозвачите, които използват т. нар. фирми пощенски кутии.

По-справедлива конкуренция и борба с незаконните практики

За да подпомогне разкриването на нарушения от страна на пътните превозвачи, ЕП иска замяна на съществуващите лимити на броя каботажни операции (операции на транспортните дружества, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената им страна), с лимит във време (3 дни), както и да се въведе регистриране на преминаването на граници в тахографите на камионите.

Трябва също да има „срок на прекъсване“ за камионите. Той трябва да бъде прекаран в държавата на произход (60 часа), преди те да могат да извършват по-нататъшни каботажни превози. Целта е предотвратяване на систематичен каботаж.

За справяне с проблема с фирмите „пощенски кутии“ транспортните дружества ще трябва да провеждатт значителна част от дейностите си в държавата членка на регистрация. Тъй като тези дружества все повече използват леки търговски превозни средства за предоставяне на транспортни услуги, тези субекти ще трябва също да спазват нормите на ЕС за транспортни операции.

Ясни правила за командироването на шофьорите и по-малко бюрокрация за операторите

Правилата на ниво ЕС за командироването на шофьорите ще дадат по-ясна правна рамка за прилагането на правилата за командированите работници в силно мобилния транспортен сектор. С това се цели намаляване на бюрокрацията, причинена от различните национални подходи, и гарантиране на справедливо заплащане за превозвачите.

Евродепутатите искат правилата за командироване да се прилагат и върху каботажните и трансграничните операции, включително транзита, двустранните операции и двустранните операции с едно допълнително натоварване или разтоварване във всяка посока (или 0 на отиване и 2 на връщане).

Членовете на ЕП искат използването на дигитални технологии, които да облекчат живота на превозвачите и да намалят броя на проверките. Те също искат националните органи да се концентрират върху дружествата със слаби резултати на спазване на правилата, като от друга страна намалят случайните проверки на операторите, които спазват правилата.

По-добри работни услови за превозвачите

Евродепутатите също предлагат изменения за гарантиране на по-добри условия за почивки на превозвачите. Дружествата ще трябва да организират разписанията си така, че превозвачите да могат да се прибират у дома на редовни интервали (поне на всеки 4 седмици). Задължителната почивка на края на седмицата трябва да се прекарва извън кабината.