Изследователи от базирания във Вашингтон мозъчен тръст C4ADS обявиха, че всеки път, когато Владимир Путин се приближи до пристанище, настъпва смущение в GPS системите на закотвените кораби. 

Според нов доклад на експертите за сигурност феноменът загатва, че руският президент пътува с мобилно устройство, което изкривява сигналите на системите за глобална навигация. Нещо повече - Москва ги манипулира в много по-голям мащаб, от колкото се смяташе преди.

"Русия продължава да действа като пионер в тази сфера и разкрива готовността си не само да използва възможностите си да защитава определeни личности и стратегически сгради, но също и да подпомага действията си в Сирия и по границите си със страни в Европа", е написано в доклада.

За да подкопае военното превъзходство на Запада в прецизните оръжия, Кремъл извършва мащабни инвестиции в радиоелектронната война, като значително увеличава способността си да нарушава комуникацията на съперниците си.

"Умните оръжия се нуждаят от умни хора, за да им нареждат умни неща. Нуждаят се от координати. Нуждаят се от навигационни системи", заяви Майкъл Кофман, който е експерт по руската военна техника в изследователската организация CNA. "Скоростта на операциите налага постоянен достъп до информация в реално време", добави той.

Според специалиста Москва вярва, че радиоелектронната война "е част от отговора срещу американската доминация в прецизните оръжия и въздушните нападения".

Русия използва за първи път тези технологии в Украйна и Сирия, като заглушава сигналите от радиата, GPS системите и радарите. Американските командири в Сирия са изказвали недоволство от "агресивната околна среда на радиоелектронната война" и армията на САЩ прави опити да подобри възможностите си в същата сфера.

Охраната на руския президент използва на пръв поглед нелогичен подход, за да предотврати опитите за убийство на Путин чрез дронове. Устройството, което пътува с Путин, имитира обикновените GPS сигнали и доставя на получателя лъжлива информация за намиращи се в околността летища.

Изборът на местни летища не е случаен - повечето дронове са програмирани с механизъм, който ги принуждава автоматично да се приземят, когато навлязат във въздушното пространство на летище. Или до въпростното устройство.

Страхът на президента е оправдан - миналата година Николас Мадуро оцеля, след като дронове изстреляха експлозиви срещу него.

Но технологиите на Русия имат и странични ефекти. През септември 2016 г. Путин пътува до Керченския проток с премиера Дмитрий Медведев, за да наблюдава строежа на мост на стойност 4 милиарда долара.

Кораби в околността, които отчасти разчитат на GPS системи, започнаха да докладват, че руските лидери се намират на летище "Симферопол" - на 125 мили от мястото.

Две години по-късно Путин се завърна в Керченския проток, за да води конвой от строителни превозни средства по новопостроения мост. Плавателните съдове в региона отново бяха объркани - този път Путин се озова на летище "Анапа" в Русия.

В периода февруари 2016 г. и ноември 2018 г. мозъчният тръст С4ADS е успял да докаже 9 883 случаи на "измама", които са въздействали на 1 311 плавателни съдове. Това демонстрира, че рускатата радиоелетронна война е много по-разпространена и безразборна от колкото преди се смяташе.

"Много е интересно, защото това ни помага да разберем явлението, както и кои са потърпевшите", сподели Кофман. "Предизвикателство пред радиоелектронната война е, че не може да я измерим", допълни той.

Това е минималният брой случаи на измами на GPS системи, тъй като са анализирани само един вид системи. Докладът на C4ADS се фокусира върху морските сигнали, тъй като те са най-лесно достъпни. Много цивилни системи, които не разкриват местоположението си, също са били повлияни от устройствата на Русия.

По-голямата част от засегнатите плавателни съдове са се намирали в районите на Крим, Сан Петербург, Москва, Владивисток и руските военни бази в Сирия.

C4ADS също докладва използването на подобни устройства край официални руски резиденции и неофициални правителствени сгради, включително в т.нар. "Дворец на Путин" на Черно море. Според мозъчния тръст устройствата функционират почти през цялото време.

По време на миналогодишните учения на НАТО в Скандинавския полуостров пилоти докладваха, че са изпитали проблеми с GPS системите си.

"Това не е шега. Бе заплашена сигурността на обикновените хора", заяви премиерът на Финландия Юха Сипиля, който е опитен пилот.

Норвежките спецслужби по-късно откриха, че за смущенията носи отговорност руската армия.

Русия не е единствената държава, която смущава сигналите на GPS системите. Тази година Вашингтон предупреди, че ще извършва подобни учения, които могат да въздействат на огромна част от югоизточните щати.

Не се знае какви технологии използват американските спецслужби, за да защитават лидерите на Америка срещу атаки от дронове. 

Експерти по националната сигурност от години алармират колко лесно може да се въздейства на системите за локализиране и не се знае дали производителите им взимат мерки, за да ги направят по-непробиваеми.

Системите за глобална навигация са станали повсевместни в съвременната икономика, внедрени са в смарфоните, колите и промишлените системи за контрол. 

С изобретяването на софтуерните радиостанции смущаването на сигналите от GPS системите става все по-лесно и евтино. Според C4ADS цената на подобно устройство е около 350 долара - до преди няколко години бе 10 000 долара.

"Потенциалът за разпространение на технологията представлява изключителна заплаха", заяви един от учените на организацията.

Вече може да се открият примери за подобни явления. През 2015 г. представители на американското правителство предупредиха, че дронове по границата на САЩ и Мексико са изпитали смущение на GPS системите, които вероятно са дело на местни наркокартели. 

Анализът е на журналиста Елиас Грол за "Форин Полиси".