Еврокомисията огласи днес практически насоки за държавите членки в 5 области в случай, че се стигне до „Брекзит“ без споразумение.

Новината обяви говорителят на ЕК Маргаритис Схинас. Това се случва часове преди началото на извънредния Европейски съвет, посветен на напускането на Съюз от странана Обединеното кралство.

„Готови сме за „Брекзит“ без сделка, макар този сценарий да не е това, което желаем“, изтъкна Схинас.

Петте области

Целта на представените днес насоки е да се гарантира гладкото прилагане на практика на извънредните мерки на европейско и национално равнище, ако Лондон напусне ЕС без споразумение на 12 април или на по-късна дата.

1. Място на пребиваване на гражданите и социалноосигурителни права. При твърд „Брекзит“ защитата на правата на гражданите на Обединеното кралство, живеещи в ЕС, е приоритет и страните членки трябва да приемат щедър подход по отношение на техните права. От Лондон се очаква да приеме реципрочен подход. 27-те останали страни от ЕС подготвиха извънредни национални мерки, за да осигурят непрекъснатост на законното пребиваване на британските граждани в периода непосредствено след „Брекзит“ при сценарий без сделка. ЕК предложи държавите членки да приемат едностранен координиран подход, за да се справят с някои от проблемите, които не са обхванати от Регламента за определяне на извънредни мерки в областта на координацията на системите за социална сигурност.

2. Полицейско и съдебно сътрудничество по наказателно-правни въпроси. При твърд „Брекзит“ нормативната уредба на ЕС в тази сфера ще престане да се прилага за Великобритания. По тази причина с Лондон ще трябва да се основава на алтернативни правни рамки и механизми за сътрудничество, базирани върху международното и националното право.

3. Лекарства и медицински изделия. Благодарение на мерките за готовност по-голямата част от лекарствените продукти, засегнати от „Брекзит“, би трябвало да отговарят на законодателството на ЕС на датата на напускането. Възможно е обаче, въпреки всички усилия, някои от тях да не отговарят на изискванията навреме. Ето защо има риск от недостиг, ако икономическите оператори не предприемат бързи действия за коригиране на ситуацията. ЕК ще работи с Европейската агенция по лекарствата (EMA) и националните регулаторни органи в тази област, за да следи ситуацията и да разрешава евентуални проблеми. Предвидени са и възможности за изключения и дерогации от съществуващите правила, за да се намали рискът от недостиг на лекарствени продукти и медицински изделия от критично значение в случай на твърд „Брекзит“.

4. Защита на данните. Eврокомисията смята, че съществуващите инструменти в рамките на Общия регламент относно защитата на данните за обмен на данни с трети държави са достатъчни, за да се отговори на непосредствените нужди на предаването на данни към Великобритания при сценарий без сделка.

5. Рибарство. ЕС прие две извънредни мерки в областта на рибарството, за да предвиди всички възможности при „Брекзит“ без споразумение. От една страна, Съюзът създаде подходяща правна рамка, за да позволи на британските плавателни съдове реципрочен достъп до водите на ЕС през 2019 г.. Това ще стане, ако Лондон предостави същия достъп до своите води на плавателните съдове от ЕС. От друга страна, ЕС адаптира критериите за допустимост на Европейския фонд за морско дело и рибарство, за да гарантира, че рибарите могат да получат обезщетения, ако трябва да прекратят дейността си в случай, че Великобритания не предостави непрекъснат достъп до своите води.

Сценарий без споразумение

При излизане от ЕС без споразумение Обединеното кралство ще се превърне в трета държава без наличието на преходни договорености. От този момент цялото първично и вторично законодателство на ЕС ще спре да се прилага по отношение на страната. Няма да има преходен период, както е предвидено в Споразумението за напускане. Това очевидно ще доведе до съществени проблеми за гражданите и предприятията.

При такъв сценарий отношенията на Лондон с Брюксел ще се уреждат от международното публично право, включително правилата на Световната търговска организация (СТО). ЕС ще трябва незабавно да приложи правилата и тарифите си по границите си с Великобритания. Това включва проверки и контрол за митническите, санитарните и фитосанитарните стандарти, както и проверка на съответствието с нормите на ЕС. Въпреки значителните подготвителни мерки, предприети от митническите органи на държавите членки, този контрол може да доведе до значително забавяне по границите.

Субектите от Обединеното кралство също така ще престанат да отговарят на условията за получаване на безвъзмездни средства от ЕС и за участие в процедури за възлагане на поръчки на Съюза при настоящите условия.

Британските граждани вече няма да бъдат граждани на ЕС. Те ще подлежат на допълнителни проверки, когато пресичат границите, за да влязат на негова територия. В резултат проверките могат да причинят забавяне въпреки предприетитеот страните членки мерки.

Финансова подкрепа

За някои региони и икономически отрасли ще има по-сериозни преки последици от „Брекзит“. Чрез препрограмиране на определени структурни фондове, задействане на мерки срещу смущенията на селскостопанските пазари и използване на специални инструменти може да се осигури допълнително целево финансиране. Сред инструментите са Програмата за конкурентоспособност на малките и средните предприятия (COSME), Европейският фонд за приспособяване към глобализацията (ЕФПГ), Фонд „Солидарност“ на ЕС и Европейският фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ),

В някои области може да бъде предоставена и техническа и финансова помощ от ЕС. Става дума например за обучението на митнически служители по програма „Митници 2020“. С други програми могат да бъдат подпомогнати подобни проекти за обучение в областта на санитарния и фитосанитарния контрол. Що се отнася до селското стопанство, в законодателството на ЕС са предвидени различни инструменти за справяне с най-непосредствените последици от оттеглянето на Обединеното кралство, и по-специално при оттегляне без споразумение.

За по-непосредствена подкрепа за засегнатите заинтересовани страни, например малки и средни предприятия, голяма част от чиято дейност зависи от Великобритания, правилата на ЕС за държавната помощ предлагат гъвкави решения за национални мерки за подпомагане.