За втори път на премиера Бойко Борисов му се налага да възпира законодателна инициатива на министъра на екологията Нено Димов, която е предизвикала брожения в обществото. След като преди година Димов се опита да прокара на тъмно изменения в концесионния договор с "Юлен" АД за ски зоната в Банско, но информация за това изтече в медиите и Борисов спря инициативата, сега същото се повтаря и с анонсираната от министъра промяна в закона за биоразбообразието. С нея не само ще се извадят зони от защитената мрежа НАТУРА 2000, но и управлението й ще се съсредоточи само в едни ръце... на министъра.

На последното правителствено заседание тази сряда Борисов е разпоредил отлагане на предлаганата точка, научи Клуб Z от източници в Министерския съвет. Стенограмата от него все още не е публикувана, но според присъствали премиерът просто е наредил предложението на Димов да се отложи, докато не се доуточнят спорните моменти.

Още с публикуването на проекта за промени в Закона за биологичното разнообразие за обществено обсъждане се появиха брожения не само от страна на екологичните организации, но и в професионалните и научните кръгове. Вчера пък екоминистърът по длъжност Нено Димов, който публично обявява, че се грижи за икономиката, реши да представи публично измененията. Основният момент в тях бе, че НАТУРА била твърде голяма, защото множество зони в нея били попаднали там по погрешка:

"Има огромно количество зони по НАТУРА, които не могат да бъдат там и промените в Закона за биологичното разнообразие дават възможност грешките да бъдат поправени. Тук новото е, че тези данни трябва да бъдат проверени за достоверността им. Ние сме свидетели на огромно количество зони, които попадат в НАТУРА и които по никакъв начин не могат да бъдат в НАТУРА, защото данните, по които са направени, са непроверени. Факт е, че тези грешки са правени преди повече от 12 години и е много трудно да бъдат изправени в момента и този закон дава и тази възможности".

34,8% от територията на страната е в НАТУРА 2000, с което досега страната ни се гордееше и печелеше червени точки от Брюксел.

"Колко процента от тези са попаднали погрешка, не мога да кажа. Това е изключително сложна информация. Когато има възможност след приемането на този закон да имаме достоверна и проверена информация ще се даде шанс на всичко, което е проверено, да бъде коригирано", посочва обаче Димов.

Основна цел на законовите промени е създаване на органи за управление на защитените зони. В допълнение от МОСВ предлагат напълно нов начин за обявяване и управление на защитените зони, които премахват научното начало от процеса. Ключовият проблем е, че се дава възможност на екоминистъра сам да определя кои зони са защитени, и кои не - без обсъждане и оценка от експерти.

Най-скандалната поправка предвиждаше лицата и организациите, които набират и анализират първични данни за местообитанията и защитените видове, да са длъжни да предоставят данните на министерството. Тъй като това е в противоречие с международни закони, българската конституция и редица български закони, тази поправка бе премахната.

Другите критики на учени и природозащитници обаче са игнорирани. Управлението на защитените зони ще се разкъсва в териториалния обхват на различните Регионални инспекторати по околната среда и водите (РИОСВ), което означава няколко различни инспектората да управляват и да носят разпределена отговорност за една защитена зона, заедно със съществуващи държавни структури.

В тях ще бъдат допускани местните власти, собствениците на земи в района и регистрираните на местно ниво НПО. Тоест основно хора, които имат икономически интерес от намаляването на защитените зони, а не обществен от запазване на природата и биоразнообразието. Според министъра това е същественото:

"Устойчивото управление се случва, когато са защитени максимален брой интереси. Не може да има устойчива защита само със забрани. Не може да затворим една трета от държавата. С тези промени позволяваме на местните общности да се грижат и за околната среда, и за икономическото развитие", обяснява Димов.

Той обаче продължава да не отговаря на въпроса как подобна структура може да взема решения за защита на природата без да има експерти сред представителите й. А разделянето на НПО на "национално представени" и "регионални" е ново откритие на министъра. Според неправителствените организации това е начин да бъдат дискриминирани.