Article_top

"Тол системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на тол такси в аванс или "на зелено" граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление."

Това се казва в позиция на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) по повод публикувания проект за изграждането и въвеждането на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа.

КРИБ и неговите секторни сдружения настояват за отлагане на стартирането на тол системата до началото на следващата година.

"С цел оптимизиране на транспортната система в съответствие с общата транспортна политика на Европейския съюз следва да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа. В така предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние. Това включва автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища", посочват от работодателската организация, в която членуват най-големите български и международни превозвачи и автобусни фирми.

Същевременно България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. Затова според КРИБ "по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа".

Освен това към настоящия момент интегрирането на системата за събиране на таксите не е свързано с Националната агенция за приходите и Агенция "Митници", което е предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите, смятат още работодателите.

"В тази връзка предвидената цел за събиране на 1,3 млрд. лева годишно изглежда повече от съмнителна. Още повече ако се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лева. А към планираните приходи от тол таксите трябва да се добавят и 300 млн. лв. от винетките", смятат от КРИБ.

Оттам настояват и преди въвеждане в експлоатация на системата да бъде направена оценка на въздействието, "която със сигурност ще бъде основание както за преосмислянето на обхвата й, така и за плавното и поетапното въвеждане на системата".

"Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството", заявяват в заключение от работодателската организация и предлагат да предоставят технически и експертен ресурс на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

 

"Тол системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на тол такси в аванс или "на зелено" граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление."

Това се казва в позиция на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) по повод публикувания проект за изграждането и въвеждането на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа.

КРИБ и неговите секторни сдружения настояват за отлагане на стартирането на тол системата до началото на следващата година.

"С цел оптимизиране на транспортната система в съответствие с общата транспортна политика на Европейския съюз следва да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа. В така предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние. Това включва автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища", посочват от работодателската организация, в която членуват най-големите български и международни превозвачи и автобусни фирми.

Същевременно България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. Затова според КРИБ "по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа".

Освен това към настоящия момент интегрирането на системата за събиране на таксите не е свързано с Националната агенция за приходите и Агенция "Митници", което е предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите, смятат още работодателите.

"В тази връзка предвидената цел за събиране на 1,3 млрд. лева годишно изглежда повече от съмнителна. Още повече ако се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лева. А към планираните приходи от тол таксите трябва да се добавят и 300 млн. лв. от винетките", смятат от КРИБ.

Оттам настояват и преди въвеждане в експлоатация на системата да бъде направена оценка на въздействието, "която със сигурност ще бъде основание както за преосмислянето на обхвата й, така и за плавното и поетапното въвеждане на системата".

"Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството", заявяват в заключение от работодателската организация и предлагат да предоставят технически и експертен ресурс на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

За кого ще гласувате на изборите за Европейски парламент?