„Фейсбук“ заличила осем мрежи с неестествено поведение, тръгнали от Северна Македония, Косово и Русия.

Това се казва в месечния доклад за Кодекса за добри практики за борба с дезинформацията, публикуван от Еврокомисията. Той е посветен на постигнатия през март напредък на онлайн платформите „Фейсбук“, „Туитър“ и „Гугъл“ в тази сфера във връзка с предстоящите европейски избори. Става дума предимно за политически реклами, които зачестяват заради предстоящия вот.

В доклада обаче не се споменава дали заличените мрежи са нанесли щети на потребители в ЕС.

От „Фейсбук“ също така изтрили редица фалшиви профили през първото тримесечие на годината.

От социалната мрежа предприели и значителни стъпки срещу политическите реклами, нарушаващи нейната политика. Причина били нискокачествено, подривно, подвеждащо или фалшиво съдържание. Друга причина било забикаляне на системите на „Фейсбук“.

Компанията статирала и нова, достъпна за всички Библиотека на рекламите. Тя покрива „Фейсбук“ и „Инстаграм“.

От „Гугъл“ предприели специфични действия за контрол на публикуването на реклами в ЕС, като дори направили разбивки по държави членки. Търсачката също пуснала своя библиотека на рекламата. От „Гугъл“ обаче не съобщават за напредък при определянето на темите на рекламите. Но пък били ликвидирани много на брой канали в YouTube за нарушаване на политикта срещу спамовете и измамите.

„Туитър“ съобщава за подобряване на своята политика в сферата на политическите реклами чрез създадения от микроблога Център за прозрачност на рекламите. Предприети са мерки срещу спамове и фалшиви профили, но не е отбелязано какво е съотношението им към активността в ЕС.

Еврокомисарите Мария Габриел (дигитална икономика и общество), Андрус Ансип (зам.-председател на Комисията по единния дигитален пазар), Вера Йоурова (правосъдие, защита на потребителите и равенство между половете) и Джулиан Кинг (Съюз за сигурност) излязоха със съвместно изявление по повод новите доклади. Четиримата приветстват усилията на трите онлайн платформи за увеличаване на прозрачността преди европейските избори след месец. Необходими са обаче още технически подобрения и данни за фалшиви профили. Така експертите, удостоверителите на факти и изследователите ще могат да правят независими оценки, изтъкват комисарите.