Лидерът на "Воля" Веселин Марешки ще бъде глобен за търговска реклама, в която отправя политически послания. Същата тази реклама е била излъчвана в национален ефир преди официалния старт на предизборната кампания за Европейски избори 2019. А това е в нарушение на Изборния кодекс.

Това е решила на вчерашното си заседание Централната избитарелна комисия (ЦИК), става ясно от публикуваното на сайта й решение. Става въпрос за рекламен клип на партията, който се излъчваше в ефир преди 26 април (официалният старт на кампанията), в който Марешки рекламира себе си и листата за евродепутати чрез бизнеса си с аптеки и бензиностанции. Изборният кодекс забранява както търговската политическа реклама, така и тази, която се прави преди определената дата - месец преди вота - или в случая - 26 април.

ЦИК е била сезирана от изпълнителния секретар на партия "Партия на Зелените" Христо Дунчев за излъчени предизборни клипове по bTV, с които се рекламира водачът на кандидатската листа на "Воля" Марешки. Към сигнала са били приложени въпросните клипове, като отделно ЦИК ги е изискала и от Съвета за електронни медии (СЕМ). На 25 април председателят на СЕМ София Владимирова е изпратила три броя видеоклипове, излъчени от доставчика на медийни услуги "БТВ Медиа Груп" ЕАД.

След което ЦИК констатира следното:

"Клиповете, излъчени на 5 и на 20 април, започват с "търговска реклама на лекарства, следват кадри от аптеки, в които се показва г-н Веселин Найденов Марешки и завършва с призив "Заедно да спрем грабежа, ние от ВОЛЯ сме българските родолюбци".

Клипът, излъчен на 4 април, започва с търговска реклама на бензиностанция на Веселин Найденов Марешки и на търговска реклама на лекарства, след които се показва г-н Веселин Найденов Марешки и завършва с призив "Заедно да спрем грабежа, ние от ВОЛЯ сме българските родолюбци"."

Плакатът от кампанията "срещу грабежа".

След като ЦИК се е запознала с рекламните клипове е установила "обосновано":

"Веселин Найденов Марешки провежда предизборна кампания преди определената дата – 26 април 2019 г., което е в нарушение на разпоредбата на чл. 175 от Изборния кодекс. С оглед равнопоставеност на всички участници законодателят изрично е предвидил начало на предизборната кампания, което следва да се спазва от всички участници в изборния процес. Излъчването на предизборни клипове с участието на Веселин Найденов Марешки преди 26април 2019 г. съставлява нарушение на правилата за провеждане на предизборна кампания."

Установила е още:

"(...) излъчените клипове представляват търговска реклама, по време на която се отправят политически внушения в полза на политическа партия „ВОЛЯ“ и г-н Веселин Найденов Марешки, което съставлява нарушение на разпоредбата на чл. 191 ИК. Централната избирателна комисия приема, че излъчените клипове са в нарушение на правилата за провеждане на предизборна кампания и на императивната норма на чл. 191 ИК, съгласно която се забранява в търговска реклама да се отправят политически внушения в полза или във вреда на една или друга партия, коалиция, инициативен комитет или кандидат. Нарушението е извършено от Веселин Найденов Марешки в качеството му на кандидат за член на Европейския парламент от Република България."

Заради тези нарушения на Марешки ще бъде съставен акт.

Любопитно е, че въпросните клипове "не живеят" никъде в интернет пространството към днешна дата. Не могат да бъдат открити дори на сайта на "Воля", както и във фейсбук страницата на партията и в тази на самия лидер. Наличен е само коментар на Марешки, в който се казва, че някой се опитвал да спре клиповете му по телевизиите, защото се страхувал от "българските родолюбци".

Макар и вече митични, въпросните клипове не останаха незабелязани, в т.ч. от Клуб Z. В новия брой на едноименното списание, който трябва да излезе в средата на май, дни преди евровота, разглеждаме идейните платформи на партиите, издигнали кандидати за ЕП - и най-вече - електоралното поле, на което те се борят.

"Каква точно е идейната платформа на "Воля" не е много ясно, защото лидерът Веселин Марешки разчита на бизнеса си с евтини лекарства и евтин бензин, за да рекламира еврокампанията си", отбелязваме в материала.

 Цялата статия, можете да прочетете в новия ни брой.