Article_top

Скрит Купидон излезе наяве изпод слой боя в една от най-популярните картини на Ян Вермеер - „Момиче, четящо писмо до отворен прозорец“. След повече от два и половина века, изображението на римския бог на любовта бе открито при реставрационни работи по платното. Голата фигура е разположена в горния десен край на творбата и е била скрита със слой боя години след смъртта на автора, казват експерти пред „Арт нюзпейпър“.

Всъщност, Купидон е открит преди 40 години, когато платното е сканирано. Тогава специалистите считат, че това е просто „картина в картината“ и Вермеер сам е заличил Купидон, за да използва отново платното. Сега предстои изображението да бъде възстановено на оригиналното си място, казва Ута Найдхарт, главен реставратор в Художествената галерия в Дрезден.

„Имаше равен слой прах под лака на Купидон, което показва, че картината е била в оригиналния си вид десетилетия наред – обяснява тя. – Боята отгоре бе малко по-тъмна от тази, която Вермеер е използвал за фон на работата си, като вторият художник е трябвало да компенсира за потъмнелия през годините лак на Вермеер. Това е най-сензационното откритие в кариерата ми. Променя картината изцяло.“

Рисувана през 1657 г., „Момиче, четящо писмо до отворен прозорец“ влиза в колекцията на Дрезденската галерия от 1742-а и днес е една от 35-те картини на Вермеер по света, чието авторство е неоспоримо. Същото изображение на Купидон може да бъде забелязано и в Националната галерия в Лондон в картината „Млада жена на клавесин“. Изследователи предполагат, че Купидон всъщност е картина, висяла на стената в ателието му. Също така, в опис на неговата собственост от 1676 г. вдовицата му споменава „един Купидон“.

Вермеер често използва метода „картина в картината“ като средство за предаване на допълнителна информация – платната например, в които Купидон присъства „са единствената следа, която предполага любовна история“, коментира Найдхарт.

Реставрационните процеси по „Момиче, четящо писмо до отворен прозорец“ започват в Дрезден още през 2017 г. Макар и в добро състояние, повърхността на картината е покрита с лак, потъмнял от естествените процеси на времето, придавайки на меките цветове в картината жълтеникав оттенък.

След проведени лабораторни тестове в дрезденската академия по фини изкуства и рентгенови изследвания, проведени с помощта на „Рийксмузеум“ в Амстердам, изкуствоведите със сигурност потвърждават, че Купидон е закрит от неизвестен автор години след създаването на платното. В началото на 2018-а се взема решението слоят боя да бъде изчистен, за да се покаже Купидон.

Деликатната задача изисква използването на микроскоп и скалпел, за да бъде изстъргана новата боя без да се нарушава оригиналния лак на Вермеер. Дотук Купидон се показва наполовина и се предполага, че за довършването му ще трябва поне още година.

Площад Славейков

 

Скрит Купидон излезе наяве изпод слой боя в една от най-популярните картини на Ян Вермеер - „Момиче, четящо писмо до отворен прозорец“. След повече от два и половина века, изображението на римския бог на любовта бе открито при реставрационни работи по платното. Голата фигура е разположена в горния десен край на творбата и е била скрита със слой боя години след смъртта на автора, казват експерти пред „Арт нюзпейпър“.

Всъщност, Купидон е открит преди 40 години, когато платното е сканирано. Тогава специалистите считат, че това е просто „картина в картината“ и Вермеер сам е заличил Купидон, за да използва отново платното. Сега предстои изображението да бъде възстановено на оригиналното си място, казва Ута Найдхарт, главен реставратор в Художествената галерия в Дрезден.

„Имаше равен слой прах под лака на Купидон, което показва, че картината е била в оригиналния си вид десетилетия наред – обяснява тя. – Боята отгоре бе малко по-тъмна от тази, която Вермеер е използвал за фон на работата си, като вторият художник е трябвало да компенсира за потъмнелия през годините лак на Вермеер. Това е най-сензационното откритие в кариерата ми. Променя картината изцяло.“

Рисувана през 1657 г., „Момиче, четящо писмо до отворен прозорец“ влиза в колекцията на Дрезденската галерия от 1742-а и днес е една от 35-те картини на Вермеер по света, чието авторство е неоспоримо. Същото изображение на Купидон може да бъде забелязано и в Националната галерия в Лондон в картината „Млада жена на клавесин“. Изследователи предполагат, че Купидон всъщност е картина, висяла на стената в ателието му. Също така, в опис на неговата собственост от 1676 г. вдовицата му споменава „един Купидон“.

Вермеер често използва метода „картина в картината“ като средство за предаване на допълнителна информация – платната например, в които Купидон присъства „са единствената следа, която предполага любовна история“, коментира Найдхарт.

Реставрационните процеси по „Момиче, четящо писмо до отворен прозорец“ започват в Дрезден още през 2017 г. Макар и в добро състояние, повърхността на картината е покрита с лак, потъмнял от естествените процеси на времето, придавайки на меките цветове в картината жълтеникав оттенък.

След проведени лабораторни тестове в дрезденската академия по фини изкуства и рентгенови изследвания, проведени с помощта на „Рийксмузеум“ в Амстердам, изкуствоведите със сигурност потвърждават, че Купидон е закрит от неизвестен автор години след създаването на платното. В началото на 2018-а се взема решението слоят боя да бъде изчистен, за да се покаже Купидон.

Деликатната задача изисква използването на микроскоп и скалпел, за да бъде изстъргана новата боя без да се нарушава оригиналния лак на Вермеер. Дотук Купидон се показва наполовина и се предполага, че за довършването му ще трябва поне още година.

Площад Славейков

Коментари

Buba Mara's picture
Buba Mara
bubamara

Ми покажете го бе!

https://news.artnet.com/app/news-upload/2019/05/Vermeer_Brieflesendes_Maedchen_2019_05_07-801x1024.jpg

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията