Article_top

Един от кандидатите за концесионер на летище "София" - Manchester Airports Group (MAG) предлага да построи нов национален стадион в близост до аеропорта, като за целта ще инвестира над половин милиард евро.

Това съобщиха днес от MAG. Както е известно, в момента тече процедурата по отдаване на летището на концесия. Паралелно се поднови и дебатът по "изнасянето" на нов национален стадион (на мястото на "Васил Левски") от центъра на столицата в периферията на града покрай балканската кандидатура за Мондиал 2030 и Евро 2028.

"Изграждането на нов национален стадион е част от офертата на MAG за концесията на летище София, включено в разширеното предложение, подадено пред Министерството на транспорта. Стадионът е част от независима и допълнителна инвестиция на стойност от 600 милиона евро, която е извън обхвата на основната инвестиционна оферта от близо 1.5 милиарда евро. Така цялостното предложение за инвестиции надвишава 2 милиарда евро", обявиха днес от MAG.

Евентуалното бъдещо съоръжение ще е годно дори за финал на Шампионската лига, стига да отговаря на определен капацитет - над 60 000 зрители. При по-малко седящи места, но отговарящ на категория 4 в категоризацията на УЕФА, стадионът поне ще може да се използва за групите и елиминациите на ШЛ.

"Консорциум Витоша (състоящ се от Manchester Airports Group (MAG) и нейният партньор Beijing Construction Engineering Group (BCEG)) предлага да вземе дейно участие в развитието на Airport City Sofia (Летищен град София), който ще включва нов национален стадион (построен по стандартите на УЕФА от категория 4), подкрепен от търговска зона, магазини, зона за отдих и логистични съоръжения, за да се създаде допълнителен бизнес зони София, както и такива за развлечения", посочват от консорциума.

Проектът предвижда новият стадион да бъде мултифункционален, напълно подходящ за националните отбори по различни видове спорт, световни спортни състезания, както и концерти и фестивали. Той може да бъде завършен навреме, за да бъде използван при евентуално одобрение на домакинството на България на Младежките зимни олимпийски игри през 2024 г.

Кой какво предлага

На 9 май Министерство на транспорта отвори петте оферти на кандидатите за концесионер на летището.

Предложението на френско-турския консорциум на "Еърпортс де Пари" и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" бе финансово най-изгодното за държавата. Обединението, което управлява трите парижки летища и десетки гари, заедно с турския оператор, предлагат годишна концесионна такса от 32,8 млн. евро. Предложението за инвестиции е 903 млн. евро.

Според критериите на транспортното ведомство минимумът беше 15 млн. евро, или 10% от оборота на всички дейности. Всички кандидати са дали по-високи оферти от заложения минимум.

След френско-турската оферта по този критерии се нарежда предложението на консорциума "ССБ София Еърпорт ДжейВи" (управлява летището в Копенхаген в Малмьо, Швеция). То е за 26,5 млн. евро. Липсват данни за заложения инвестиционен план, който също има голяма тежест при оценката.

Следва офертата на консорциум "Соф Кънект" (фонд "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС) в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен") - тя е за 24,5 млн. евро и инвестиции за 608 млн. евро.

Четвъртото по размер финансово предложение е на българската компания "Фрапорт България“ ЕАД, която оперира летищата във Варна и Бургас. То е за годишна концесионна такса от 21 млн. евро и вложения от 615 млн. евро.

На последната пета позиция по този критерии се нареди жда консорциум "Витоша" (който притежава и управлява три летища във Великобритания и британското дружество на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп"). Офертата е за 19,95 млн. евро годишно. Тук офертата за инвестиции обаче е най-висока - над 1 млрд. евро за периода на концесията. Сега от консорциума "добавят" и проекта за стадиона.

Всички кандидати за концесионер на летище "София", които подадоха оферти, ще участват в крайното класиране и избора кой ще управлява най-голямото българско летище. Изборът за изпълнител на концесията се очаква след около месец.

Нов национален стадион

Темата за нов национален стадион - хем по-модерен от вече тотално амортизирания "Васил Левски" и "изнесен" в покрайнините на града, за да не пречи на трафика, отново бе повдигната в последните 2-3 години. Тя получи и допълнителен тласък покрай апетитите за Световно и Европейско.

Според изискванията на ФИФА, даден стадион трябва да разполага с минимум 40 хиляди седящи места за мачове от груповата фаза на Мондиал. 60 000 е за полуфинал, а 80 000 - за финал и мач на откриването.

Според спортния министър Красен Кралев, България иска да покрие минималните изисквания в това отношение и няма желание за по-голямо съоръжение. През миналата година Бойко Борисов говореше за едни "100 милиончета" от бюджета за нов стадион. Ясно е, че цената ще е по-висока.

600 милиона евро, дори с всичко около такова съоръжение, като паркинги, хотели, парк и т.н., е огромна инвестиция. Особено, ако стадионът е с капацитет 40-50 хиляди места. А до столичното летище отдавна има метро, което е огромен плюс.

 

Един от кандидатите за концесионер на летище "София" - Manchester Airports Group (MAG) предлага да построи нов национален стадион в близост до аеропорта, като за целта ще инвестира над половин милиард евро.

Това съобщиха днес от MAG. Както е известно, в момента тече процедурата по отдаване на летището на концесия. Паралелно се поднови и дебатът по "изнасянето" на нов национален стадион (на мястото на "Васил Левски") от центъра на столицата в периферията на града покрай балканската кандидатура за Мондиал 2030 и Евро 2028.

"Изграждането на нов национален стадион е част от офертата на MAG за концесията на летище София, включено в разширеното предложение, подадено пред Министерството на транспорта. Стадионът е част от независима и допълнителна инвестиция на стойност от 600 милиона евро, която е извън обхвата на основната инвестиционна оферта от близо 1.5 милиарда евро. Така цялостното предложение за инвестиции надвишава 2 милиарда евро", обявиха днес от MAG.

Евентуалното бъдещо съоръжение ще е годно дори за финал на Шампионската лига, стига да отговаря на определен капацитет - над 60 000 зрители. При по-малко седящи места, но отговарящ на категория 4 в категоризацията на УЕФА, стадионът поне ще може да се използва за групите и елиминациите на ШЛ.

"Консорциум Витоша (състоящ се от Manchester Airports Group (MAG) и нейният партньор Beijing Construction Engineering Group (BCEG)) предлага да вземе дейно участие в развитието на Airport City Sofia (Летищен град София), който ще включва нов национален стадион (построен по стандартите на УЕФА от категория 4), подкрепен от търговска зона, магазини, зона за отдих и логистични съоръжения, за да се създаде допълнителен бизнес зони София, както и такива за развлечения", посочват от консорциума.

Проектът предвижда новият стадион да бъде мултифункционален, напълно подходящ за националните отбори по различни видове спорт, световни спортни състезания, както и концерти и фестивали. Той може да бъде завършен навреме, за да бъде използван при евентуално одобрение на домакинството на България на Младежките зимни олимпийски игри през 2024 г.

Кой какво предлага

На 9 май Министерство на транспорта отвори петте оферти на кандидатите за концесионер на летището.

Предложението на френско-турския консорциум на "Еърпортс де Пари" и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" бе финансово най-изгодното за държавата. Обединението, което управлява трите парижки летища и десетки гари, заедно с турския оператор, предлагат годишна концесионна такса от 32,8 млн. евро. Предложението за инвестиции е 903 млн. евро.

Според критериите на транспортното ведомство минимумът беше 15 млн. евро, или 10% от оборота на всички дейности. Всички кандидати са дали по-високи оферти от заложения минимум.

След френско-турската оферта по този критерии се нарежда предложението на консорциума "ССБ София Еърпорт ДжейВи" (управлява летището в Копенхаген в Малмьо, Швеция). То е за 26,5 млн. евро. Липсват данни за заложения инвестиционен план, който също има голяма тежест при оценката.

Следва офертата на консорциум "Соф Кънект" (фонд "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС) в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен") - тя е за 24,5 млн. евро и инвестиции за 608 млн. евро.

Четвъртото по размер финансово предложение е на българската компания "Фрапорт България“ ЕАД, която оперира летищата във Варна и Бургас. То е за годишна концесионна такса от 21 млн. евро и вложения от 615 млн. евро.

На последната пета позиция по този критерии се нареди жда консорциум "Витоша" (който притежава и управлява три летища във Великобритания и британското дружество на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп"). Офертата е за 19,95 млн. евро годишно. Тук офертата за инвестиции обаче е най-висока - над 1 млрд. евро за периода на концесията. Сега от консорциума "добавят" и проекта за стадиона.

Всички кандидати за концесионер на летище "София", които подадоха оферти, ще участват в крайното класиране и избора кой ще управлява най-голямото българско летище. Изборът за изпълнител на концесията се очаква след около месец.

Нов национален стадион

Темата за нов национален стадион - хем по-модерен от вече тотално амортизирания "Васил Левски" и "изнесен" в покрайнините на града, за да не пречи на трафика, отново бе повдигната в последните 2-3 години. Тя получи и допълнителен тласък покрай апетитите за Световно и Европейско.

Според изискванията на ФИФА, даден стадион трябва да разполага с минимум 40 хиляди седящи места за мачове от груповата фаза на Мондиал. 60 000 е за полуфинал, а 80 000 - за финал и мач на откриването.

Според спортния министър Красен Кралев, България иска да покрие минималните изисквания в това отношение и няма желание за по-голямо съоръжение. През миналата година Бойко Борисов говореше за едни "100 милиончета" от бюджета за нов стадион. Ясно е, че цената ще е по-висока.

600 милиона евро, дори с всичко около такова съоръжение, като паркинги, хотели, парк и т.н., е огромна инвестиция. Особено, ако стадионът е с капацитет 40-50 хиляди места. А до столичното летище отдавна има метро, което е огромен плюс.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какво ще товари и разтоварва новото пристанище на Ахмед Доган?