Облекчаване на реда за издаване и получаване на българските документи за самоличност, което ще е от ползва и за съгражданите ни в чужбина, предлага правителството.

Проектът за изменения в Закона за българските документи за самоличност е публикуван на сайта на Народното събрание и предстои да бъде разгледан от депутатите. Ако бъде приет, той ще облекчи не само гражданите, но и самото Министерство на вътрешните работи, тъй като догодина се чака пик на подмяната на лични карти.

По закон български личен документ се получава лично, а по изключение, когато заявлението е било подадено лично - от упълномощено лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно.

Предлага се лична карта, паспорт и пр. да може да бъде получен в чужнина чрез използване на лицензиран доставчик на пощенска или куриерска услуга, когато са изпълнени едновременно следните условия:

- заявлението за издаване е подадено лично в дипломатическо или консулско представителство на България в чужбина, което предлага тази услуга;

- при подаването на заявлението е посочен адрес за получаване на новия документ на територията на държава, в която България има дипломатическо или консулско представителство или няма дипломатическо или консулско представителство, но има дипломатически отношения и е назначила акредитиран посланик;

- разходите за изпращане на готовия документ, както и за връщането в консулската служба на подписан документ за получаването му са били платени при подаването на заявлението.

Лицата, избрали този начин на получаване обаче не могат да претендидат обезщетение от дъжавата при загуба или повреда по време на транспортирането, се посочва в проекта.

Такива добри практики имало в редица европейски държави, сред които Австрия, Словения, Норвегия, Германия, Полша, Литва, Латвия и др.

Намаляват се и сроковете за издаване на български лични документи при подадено в чужбина заявление. Сроковете в момента са 90 дни за обикновена услуга и 60 дни за бърза услуга. "Те са приети в годините, в които заявленията са се изпращали чрез дипломатическа поща, а не през Националната визова информационна система, и биха могли да бъдат намалени двойно - съответно на 45 и на 30 дни, без това фактически да се отрази на качеството на услугата", посочват от Министерския съвет. 

"Налице са затруднения за голяма част от българските граждани, пребиваващи в чужбина, произтичащи от необходимостта от повторно лично явяване (или на упълномощено от тях лице) в дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина за получаване на нов документ за самоличност. Предлаганите изменения и допълнения въвеждат възможност български личен документ да бъде получен извън страната лично чрез използване на лицензиран доставчик на пощенска или куриерска услуга. Това ще облекчи българските граждани в чужбина, особено живеещите в населени места, отдалечени от дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина", посочват в мотивите си вносителите. 

С приемането на измененията ще бъде създадена и нова възможност за подаване на заявления за подмяна на български лични документи чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на Министерството на външните работи. Наред с опцията за използване на квалифициран електронен подпис заявителят ще може да подаде заявление в електронен формат и без да използва такъв подпис, като към заявлението прикачи копие на валидния документ, чиято подмяна желае, предлага още правителството.

Получаването на готовия документ обаче ще става само лично, след като самоличността на получателя бъде установена и документът, чиято подмяна се иска, бъде върнат.

Това изменение обаче ще влезе в сила година след приемането на закона - заради очакването дотогава МВР да е въвела електронните документи за самоличност.