40 на сто от българите имат доверие в новините като цяло. А незначително повече, или 43 на сто, вярват на новините, които те научават.

Това сочат данни от сравнително изследване в 38 държави, представени в последния доклад на института "Ройтерс" на Оксфорд.

По-малко от една трета се доверяват на социалните медии, а 34 на сто от търсачките, за да получат новинарско съдържание.

Средните резултатите за участващите в изследването страни отчитат доста по-високи нива на доверие.

54 на сто от анкетираните казват, че вярват на новините. 66 на сто са доволни и нямат съмнения в източниците на информация, които самите те ползват.

Но и са много по-скептични и предпазливи към новините, които стигат до тях през социалните медии.

Общата тенденция, отразена в доклада на института "Ройтерс" е опитът на потребителите по-внимателно и по-предпазливо да избират източниците, от които се информират като се доверяват на авторитетни медии.

В България обаче участващите в изследването не декларират особено доверие на източниците, които са избрали, за да се научават новините от тях. Т. е. може да се предполага, че българите все още не са започнали да подбират прецизно откъде да се информират за актуалните събития. 

Най-често онлайн българите се информират през ABV - 47 на сто, сайтът на Нова тв - 47 на сто, на бТВ - 44% и novini.bg - 37  на сто.

"Много новинарски медии в България станаха зависими от финансиране от олигарски или чужди фондации. Това на свой ред доведе до намаляване на независимостта им и спад на доверието в тях като медиите все повече се превръщат в поле, на което си мерят надмощието Русия и Западът. Обществената телевизия БНТ е много по-малко популярна в сравнение с комерсиалните телевизии, но остава с най-високо доверие в нашето изследване", пише в доклада за България.

Средното доверие на брандовете (със средна оценка над 7 при точки от 0 до 10) включват - БНТ, БНР, Нова тв и бТВ. Сред онези, които ползват съответната медия, най-висока оценка на доверие получава БНР с 8,18, следва БНТ - 7,81 и двете големи частни телевизии.

Смартофоните са толкова използвани, колкото компютрите като средство за получаване на информация онлайн.

В доклада се регистрира още спад на платилите за онлайн абонамент за новини у нас - 7% в тазгодишното изследване в сравнение с 8% миналата година.

Друг извод в доклада за България е, че все по-голямата употреба на дигитални медии представлява напредък на фона на стремително застаряващото население.