След като промени дизайна на кухни, бани и холове по целия свят, сега ИКЕА променя и своя имидж, съобщава Ройтерс. Веригата, която въведе скандинавския дизайн в милиони домакинства от Пeкин до Бостън, трябва да изкара нещо ново, с което да задържи позицията си в индустрия, която беше бързо трансформирана от пътуванията и интернет.

"В момента създаваме това, което ще е "скандинавското" на утрешния ден", казва Маркус Енгман, главният дизайнер на ИКЕА.

Продажбите на ИКЕА растат, защото веригата поддържа ниски цени, като убеждава потребителите сами да сглобяват мебелите.

Сега целта е до 2020 г. гигантът да увеличи двойно продажбите си до 50 млрд. евро годишно и да разшири броя на своите 362 обекта с отваряне на магазини в Индия и увеличаване на продажбите онлайн.

За да стане успешно това, компанията трябва да вземе предвид факта, че потребителите вече са глобални граждани с изтънчени вкусове и че работи за много по-широка аудитория от 1943 г., когато стартира първият ѝ магазин. За последната година нейните обекти глобално са отчели 775 млн. посетители, а сайтовете ѝ са регистрирали 1,2 млрд. кликове.

"Сега всеки има по-широк поглед върху нещата, отколкото през 50-те години на миналия век", казва Енгман в центъра по дизайн на ИКЕА в отдалеченото селце Алмхулт.

В търсенето на нов скандинавски имидж, а ИКЕА е известна със своя минималистичен дизайн, компанията осъзнава, че самата Швеция също се е променила.

Откакто създателят на марката Ингвар Кампрад започнал с продажбата на кибрит и семена за цветя на съседите си, политиката на отворени врати на Швеция е приютила десетки хиляди бегълци от Африка и Близкия Изток. В момента една десета от населението ѝ е родено в чужбина.

ИКЕА се разширява и извън Европа, като в момента от развиващите се пазари идват 70% от продажбите. Това означава, че утрешният ѝ дизайн трябва да е с повече смесен стил - предизвикателство пред сегашния утилитарен шик.

Както модните вериги като Zara, Next и H&M се опитват да продават мебели, ИКЕА гледа към модния подиум. За първи път в компанията е нает истински моден дизайнер - лондончанката Кейти Иъри, която създава шантави текстилни графики за лампи и калъфки за възглавници.

В момента Енгман и неговия екип прекарват между 30 и 40% от времето си извън офиса, пътувайки в места като Китай, Бразилия или Югоизточна Азия, за да открият нови идеи и материали като евкалипт и акация.

Бащата на Енгман е създал през 70-те години на миналия век дивана Klippan (б.р., това е диванът, показан на водещата снимка), който се продава и днес. Но масовата продукция става все по-голямо предизвикателство, защото хората искат да бъдат уникални.

Един от начините е потребителите да поръчват мебелите си с цвят и текстил по собствен вкус.

Хората на Енгман мислят непрекъснато и за модерния начин на живот, където пространствата са по-малки, движенията - повече, а социалните мрежи - част от ежедневието.

"В миналото семейството се събираше пред камината и играеше на карти. После дойде телевизорът. Днес ако едно семейство от четирима души седи в хола, всеки от тях върши различно нещо", казва Енгман.

Но промените няма да засегнат едно нещо - цената. Върху разработваните в дизайнерския център продукти са залепени жълти листчета с предложените цени, като целта на екипа е да намери начин как тя да бъде намалена допълнително.

"Цената е това, което интересува всеки. А целта е продуктите ни да са достъпни", казва Енгман.