„Разбира се, ще бъдат предприети правни действия!“

Това заяви пред Клуб Z френският графичен художник Кристоф Луи Кибе с псевдоним Киб (Quibe), помолен да коментира скандалната изложба в галерия „Структура“, в която две негови рисунки бяха представени като произведения на Мирчо Качулев.

Киб уточни, че действията му ще зависят от реакцията на галерията и Николай Неделчев, чиято колекция в последните дни е обект на сериозни критики. Тя претендираше, че представя непознати произведения на модернисти като Александър Жендов, Христо Каварналиев, Мирчо Качулев, Гео Милев, Иван Милев, Иван Ненов, Жорж Папазов, Николай Райнов, Сирак Скитник, Харалампи Тачев, Дечко Узунов и др., но само в последните дни се оказа, че близо десет от работите всъщност са копия на творби на чужди автори, някои от които съвременни.

Основният проблем на изложбата „Модернизъм и Авангард. Българската перспектива” е, че преди излагането на колекцията пред публика, тя бе обявена за „истинска находка”, запълваща бяло петно в изкуствознанието. Твърдеше, се че работите не са били показвани никога, директорката на галерията Мария Василева заяви дори, че заради тази колекция трябва да се пренапише историята на изкуството, където името на Неделчев вече е „гравирано“.

Френският илюстратор Киб попита Клуб Z какви действия са предприети от галерията и собственика на колекцията, след като е станало ясно, че са изложили чужди произведения, претендиращи да са на български модернисти. А на обяснението, че e обещана проверка, се засмя:

„Обикновено проверка се прави преди изложбата!“

Както Клуб Z първи съобщи рисунка с туш, претендираща за авторство на Мирчо Качулев (1901–1972), се оказа портрет в профил на холивудската звезда Глен Клоуз, направен от Киб.

Репродукции Клуб Z и фейсбук профил на Киб

Двете рисунки са идентични, като „френската” е в негатив, а „нашата“ в позитив. Българската работа се казва „Любов”, а френската Close Noir („Клоуз Ноар“) – портрет в една линия на Глен Клоуз, изпълнен в черно. Творбата на френския художник бе разпозната в галерия „Структура“ от осмокласник от Художествената гимназия, който я е виждал в интернет и я е прерисувал, за да тренира рисунъка си.

Ден след публикацията ни читател на „Площад Славейков“ откри второ произведение на Киб – „Вечен идол“ (долу вдясно), което според галерията също е приписвано на Мирчо Качулев под името „Ревност“.

Репродукции "Площад Славейков" и фейсбук профил на Киб

Още преди два дни френската художничка Малика Фавр, чиято корица на „Камасутра“ от 2012 г. на издателство Penguin бе представена в скандалната изложба като произведение на Сирак Скитник, обяви пред Клуб Z:

"Изглежда като организирана измама, защото видях че и творби на други художници са копирани в тази изложба. Не съм сигурна чия е отговорността, но на някого трябва да се потърси сметка."

Репродукции Клуб Z и Penguin

В туитър, където описа ситуацията като сюрреалистична и я нарече „ново ниво на плагиатство“ артистката също обяви, че обмисля да търси правата си по съдебен път и вече се е свързала с галерията.

Вчера нейната история бе разказана на сайта на британския вестник Metro. Малика е обяснила пред изданието, че от „Структура“ са признали излагането на плагиатствана творба, но са се представили за измамени и „жертви на безскрупулни търговци“.

Припомняме, че копията, изложени в галерията, няма как да са отговорност единствено на колекционера. Твърди се, че те са имали сертификати за автентичност, но все още не е ясно кой и как ги е издал. Четирима души с претенции да са изтъкнати специалисти, университетски преподаватели и създатели на десетки студии и статии като проф. Ирина Генова, доц. Борис Данаилов, д-р Биляна Борисова и директорката на галерията д-р Мария Василева, са автори на каталога на изложбата, в който претендират за изключителните качества на представените работи. При това положение е трудно да се каже на какво точно са жертва. На непрофесионализма си?

Скандалната изложба бе открита на 30 май, а седмица по-късно из гилдията се говореше, че колекцията е съмнителна, като най-малкото показаните произведения не представят авторите в добра светлина. Въпреки това информацията, която можеше да се намери по темата в медиите бе единствено от пресрелийзите при откриването на експозицията и тв участията на Мария Василева и Николай Неделчев, възхваляващи качествата на колекцията.

На 12 юни в интервю за Клуб Z една от най-големите специалистки по въпросите на модернизма, бившата директорка на Националната художествена галерия доц. Ружа Маринска обяви: „Голяма част от произведенията в галерия „Структура“ не са автентични.“

И така се започна...