Образователният министър Красимир Вълчев видя търсен ефект в оценката от управлението на Тодор Живков и близкото комунистическо минало в учебниците за 10 клас, които провокираха политически и граждански реакции. В интервю за БНР Вълчев обяви, че трябва да се промени процедурата по одобряване на учебниците.

„Водили сме разговори с главните редактори на издателствата. Няма задължителни текстове. Това, което трябва да се случи, е да се промени отношението. А то е променено отношението, което е в учебната програма. С различни техники е направен опит да се даде благовидност, нормалност на един режим, който ние сме характеризирали като тоталитарен. Определено е търсен ефект, защото това не може да се направи случайно“, коментира министърът. 

През миналата седмица от образователното министерство обявиха, че са поискали от издателствата ревизия на текстовете в учебниците по история за 10 клас. Разногласията в оценката за близкото минало произведе цяла канонада от партийни призиви за нова редакция. От ВМРО дори обявиха, че почетният председател на ДПС Ахмед Доган е бил представен като "български учен". А от издателство "Просвета" отрекоха подобни твърдения.

„В оценъчните листи за учебниците са отбелязани предимно техническите грешки, което е атестация за проблем с процедурата, че не сме задали повече от формалното съответствие, което изискваме. Освен формално съответствие би трябвало да искаме този учебник да възпитава в определени отношения“, допълни Вълчев.

По думите на министъра "една от задачите на историята е да формираме отношение на децата към света, в който живеем". Едва след като се е запознал със съдържанието на учебниците, министърът разбрал, че "са много различни един от друг".

"Формално трябва да отговарят на една и съща програма. Аз бях провокиран да ги прочета след сигналите, които получихме първо от учители, след това от хора, които се изказаха в публичното пространство“, добави той. 

"Диктатурите от ХХ век може би няма да се случат в същата форма, но не е невероятно заради изкуствения интелект и информационните технологии през XXI век да се появят дигитални диктатури. Не може да възпитаваме децата в равнодушие“, смята още министърът.