Връзките по интернет между Европа и Америка се осъществяват посредством 20 комуникационни кабели, положени на дъното на океана. От известно време западният отбранителен съюз НАТО е в тревога поради подозрение, че руски подводници постоянно се намират в непосредствена близост до тези важни връзки за обмен на информация.

Едва няколко процента от световния обмен на данни се осъществява по сателит, останалите по кабел. Опасността е очебийна: който се добере до дигиталните артерии, може да шпионира. Преди всичко обаче е в състояние за кратко време да нанесе икономически щети за милиарди.

Една руска подводница, изпълняваща подобна мисия, на 1 юли беше обхваната от пожар. Загинаха 14 моряци. Трагедията стана известна ден по-късно. Според съобщение на руското отбранително министерство мъжете са се задушили от отровни газове вследствие на възникнал пожар. Позовавайки се на неназовани кръгове от службите за сигурност, руската новинарска агенция RBK съобщи, че пожарът е избухнал на специална подводница с наименование “Лошарик” от тип AS-12.

Тайни мисии в стила на Джеймс Бонд

Ако информацията е достоверна, това би било забележително. В конкретния случай подводницата е била причислена към така наречия Директорат за изследване на морските дълбини, известен и под съкращението “Гуги”. Става дума за отдел към руския Генерален щаб, за който се твърди, че изпълнява тайни мисии в стила на Джеймс Бонд.

“Това е много специална подводница”, казва за “Шпигел” Михаел Кофман от Центъра за анализиране на флота в американския щат Вирджиния.

Той се занимава с руската подводна активност и описва директората “Гуги” като “един вид втори руски флот”. Според него тези подводници се използват за специални мисии, примерно за набиране на информация от морското дъно, изграждане на инфраструктура под вода, като полагане на подслушвателни сензори и от този вид. Изпълняват се и други операции, като изваждане от морското дъно на аварирали подводници или останки от катастрофирали самолети или сателити.

“Тази подводница редовно е била изпращана на мисии”, казва Кофман за 60 до 70 метра дългата “Лошарик”.  Строителството й започва в корабостроителницата “Севмаш” в Северодвинск на Бяло море в края на съветската ера през 1988 г.

Подводницата се задвижва от малък ядрен реактор, на борда няма оръжия. Разполага обаче със специални “пипала” и маневрени съоръжения, които да я закотвят на определено място на морското дъно. Не е известно каква дълбочина може да постига “Лошарик”, казва Кофман. Изхожда обаче от това, че е над 1000 метра. Според други съобщения в глобалната мрежа цифрата е далеч по-голяма – до 6000 метра.

Не всичко се знае за “Лошарик”. Някои неща обаче се смятат за сигурни. Подводницата дължи името си на руски детски герой – конче, изработено от разноцветни топчета. Също и подводницата е съчетание от подобни сфери, но те са прикрити под бронята. Така се постига по-голяма издръжливост на налягането, което прави възможни операции на голяма морска дълбочина.

Експертът по подводници Сътън пише в блога си, че всяка от тези сфери, изработена от титан, е с диаметър от шест метра. За екипажа са предвидени 1000 кубически метра, което отговаря на еднофамилна къща.

С кораба майка през световните морета

По официални данни екипажът се състои от 25 моряци. Така на борда са загинали повече от половината. На практика подводницата не плава сама, а със значително по-голям кораб майка и атомна подводница.

“Лошарик” се прикрепва на долната страна на дългия 155 метра кораб “Оренбург”. “Така корабът майка може да транспортира подводницата до която и да е точка”, казва Кофман.

Къде точно се е разиграла трагедията в понеделник, все още не е ясно. Според репортажа на руската агенция RBK това е станало в руски води. Директоратът “Гуги” разполага с база в залив край Мурманск, където е и базата на руския флот.

Миналата година норвежкото списание “Barents Observer” помести обширен репортаж за дейността на “Гуги” в залива Оленя.

Ако мястото се види на сателитна снимка, бързо става ясно – тайните подводници не се виждат. Две огромни плаващи платформи ги пазят от любопитни погледи. Въпреки това през януари 2015 г. “Лошарик” беше фотографиран. Руският канал на тв предаването “Top Gear” за автомобили беше снимал “Мерцедес Бенц GL 450” на брега на Бяло море. На заден план се вижда подводницата.