"Телетол", вторият избран национален доставчик на електронни услуги за продажба на електронни винетки, ще сезира Европейската комисия, както и прокуратурата за "злоупотреба с власт, престъпление по служба, съмнения за кражба и корупция".

Компанията адрсира с тези обвинения Министерсво на регионалното развитие (МРРБ) и Агенция "Пътна инфраструктура". В момента "Телетол" не може да извършва услугата заради появилия се след избора й мотив: "несъвместимост с електронната система". Така компанията бе на практика отстранена от процедурата.

Това става ясно от съобщение от самата компания.

В сигнала си до държавното обвинение от компанията твърдят, че договорът за опериране на единствения действащ национален доставчик "Интелигентни трафик системи" ЕАД е незаконосъобразен. Искат да се разследват шефът на АПИ Георги Терзийски и директорът на Националното тол управление Олег Асенов с мотива, че умишлено са облагодетелствали трети страни.

"Сезираме прокуратурата, след като ни бе оказан административен натиск в продължение на шест месеца, целящ да се откажем да бъдем доставчик на електронни винетки и да не ги разпространяваме чрез изработеното от нас мобилно приложение. Дързостта на държавни служители да препятстват дейност, която подлежи единствено на регистрационен режим, е в пълен разрез с принципите на свободния пазар и е груба демонстрация на административен произвол. Това е липса на елементарен морал в институциите и използване на методи като сплашване и принуда, за да се подчинят бизнеси и реално да се ограничат правата на гражданите", посочва Мартин Димитров от "Телетол".

"Очакваме на българското правителство да бъде наложено да поправи порочната си практика, която е в разрез с европейските правила", допълват от компанията.

"В случай че правителството откаже да направи това, Европейската комисия ще заведе дело в Европейския съд и не е изключена възможността българската тол система, от която е част и електронната винетка да последва съдбата на германската тол система, която беше спряна от Европейския съд, именно заради дискриминационна практика, а договорът с "Капш" - избран за оператор на системата там - бе незабавно прекратен, припомнят от "Телетол" в съобщение до медиите.

Междувременно вчера от АПИ съобщиха, че е подписан договор с още един доставчик - "Конкорд Смарт Инфраструктура" АД. Както и при "Телетол" и тя има 10-дневен срок да докаже оперативност със системата.

От пътната агенция още преди дни коментираха обвиненията на "Телетол" за отказан умишлено достъп и заявиха пред Клуб Z, че няма да излизат с коментар по днешното изявление на компанията. 

"Не отговарят на истината и твърденията, че като регистриран Национален доставчик на услуги  на "Телетол" АД им е отказано да се свържат със системата (...).", посочват от АПИ.

"След изтичане на 10-дневния срок (от подписването на договора) за доказване на оперативна съвместимост (...) не е постъпила и информация за готовност или отлагане на тестовете за доказване на оперативна съвместимост. На 04.06.2019 г., 10 дни след изтичане на предходния срок спрямо подписването на договора на 14.05.2019 г., от “Телетол” АД е постъпило писмо-покана за тест за оперативна съвместимост. В него е описано решение в разрез с приложение 5 от Общите условия. В допълнение за доказване на оперативна съвместимост е посочен пункт за продажба, който не е в списъка на декларираните пунктове и до момента не е въведен в експлоатация", допълват от агенцията.