Две предложения на столичната кметица Йорданка Фандъкова - за увеличаване на заплатите на шофьорите в градския транспорт и за нови електробуси, трамваи и тролеи - бяха одобрени от Столичния общински съвет днес.

Планът за увеличение на заплатите предвижда всяка година от 2020 г нататък възнагражденията да растат с 10%. Това означава вдигане на заплатите с 30% до 2023 г. Заплатите на шофьорите в столицата бяха вдигани вече два пъти през тази година - през февруари и април, но от бранша продължаваха да настояват за повече поради недостиг на шофьори и прекомерен извънреден труд. В момента основната заплата в бранша е 1150 лв, средната брутна - 1800 лв. 

"Колегите от БСП не подкрепиха доклада за увеличение на възнаграждението на работещите в транспортните дружества, те си имат явно свои аргументи, но това хората трябва да го знаят", изтъкна Фандъкова след гласуването пред журналисти.

Калоян Паргов, водач на левицата в СОС, обаче изтъкна, че неговата група винаги е искала увеличение на заплатите.

"Работещите в столичния транспорт сами не искат така да бъде затворен проблемът им. Това, че техните синдикални лидери го приемат, е друга тема", обясни той. "Комисията, която няколко пъти заседава, даде обещание и пое ангажимент, че при първа възможност при актуализация на бюджета ще търси възможност за увеличение на заплатите и отпускане на средства за подобряване на материално-битовите условия, които бяха основен момент."

Според него Фандъкова прави спекулации за позицията на левицата заради предстоящите местни избори през октомври. 

СОС подкрепи и друга идея на кметицата - да се търсят средства по ОП "Околна среда", с които да се закупят 82 електробуса (и зарядни станции за тях), 30 тролейбуса и 25 нови трамвая.

"Когато успеем да реализираме тези проекти, ще имаме на 100% подменени автобуси и тролейбуси в движение и доста сериозен напредък по отношение на трамваите", изтъкна тя.

Проектът ще струва общо 218 млн. лв и ще доведе до по-чист въздух в столицата.

Преди дни съд нареди на общината да вземе спешни мерки по този въпрос в София, сред които още и редовно миене на улиците, изрядно съобщаване на количеството фини прахови частици във въздуха и план за намаляване на замърсяването.