Президентът Румен Радев наложи вето върху закона за ратифициране на договорите, свързани със самолети F-16 Block 70, съобщиха официално от прессекретариата на държавния глава. 

На 19 юли Народното събрание с мнозинство от гласовете на ГЕРБ, ДПС и ВМРО ратифицира 4 договора със САЩ за купуване на 8 изтребителя F-16 и поддръжка, за доставка на боеприпаси, за  купуване на ракети и свързани материали и услуги, както и за многофункционална система за разпределение на информация - Съвместна тактическа радиосистема (MIDS JTRS) (5) и свързана с нея поддръжка и оборудване.

"Поради голямата обществена значимост на този въпрос президентът ще направи изявление за медиите след държавното си посещение в Хърватия на 24 юли, сряда, в 18 ч.", се казва още в съобщението.

От мотивите на президента става ясно, че основна причина за ветото е това, че законопроектът за ратификация бе приет на две четения "по бързата процедура" - тоест в рамките на едно заседание минаха и двете гласувания. Такава практика съществува при ратификации, но най-често се използва, когато по документите за ратификация няма спорове по същество или са приети с огромно мнозинство. Има обаче и друг момент - в правилника на Народното събрание има следния текст: 

Чл. 87. По законопроект за ратифициране на международен договор текстът на договора не може да бъде изменян. Резерви към многостранен договор могат да се правят само когато те са допустими от самия договор.

С други думи - при въпросната ратификация гласуването в два отделни дни не би могло да повлияе по какъвто и било начин на самите договори със САЩ. 

Ето какво се казва в мотивите на Румен Радев:

Като държавен глава и върховен главнокомандващ на Въоръжените сили на Република България не мога да остана безучастен към процесите на модернизиране на Българската армия. Приетият Закон за ратифициране на договорите, свързани със самолети F-16 Block 70, трябваше да бъде успешен финал на усилията и проведените преговори по този въпрос.

Несъмнено е, че когато се вземат стратегически решения, свързани с отбраната и националната сигурност на страната, е необходимо не само да бъдат осигурени постижими за държавата финансови параметри, но и да има широк консенсус и подкрепа. Острите спорове в Народното събрание при обсъждането на ратификационния закон, нетипични за този вид закони, показаха, че по параметрите на договора не е потърсено и не е постигнато обществено съгласие. Обвързването на Република България със задължения, при това за години напред, без да има национално съгласие и убеденост във взаимноприемливите условия на договора, е изключително тревожно.

В своята практика Конституционният съд (Решение № 9 от 1999 г. по к.д. № 8/1999 г.) е имал възможност да подчертае неразривната връзка между ратификационния закон и международния договор – предмет на ратификацията, която ги прави един цялостен акт. Предвид това законът за ратифициране на договора за закупуване на самолети F-16 Block 70 следваше да измине цялостния път по чл. 88, ал. 1 от Конституцията – приемане на две гласувания в отделни заседания на Народното събрание. Вместо това законът, с който се ратифицира такъв особено значим договор, бе приет по „бързата писта“.

Държавният глава казва още, че "поради скъсената законодателна процедура останаха неизяснени редица важни въпроси като цени, гаранции, срокове за доставки, неустойки, обезщетения и други". По думите му "не е допустимо при решаването на такъв стратегически за България въпрос като гарантиране на националната сигурност да се използва процедурата „по изключение“.

В същото заседание на Народното събрание на 19 юли депутатите приеха и актуализация на бюджета за 2019 г. - отново по бързата процедура, с която да се обезпечи сделката със САЩ на стойност 2,2 млрд. лв. Този законопроект към момента не е обект на вето, но е възможно и предложението за издаване на указ за обнародване още да не е пристигнало и въпросното вето да предстои. Според дебатите в залата от петък БСП имаше желание да не се бърза, за да може да внесе предложения между двете четения за актуализацията на бюджета. Прие се обаче окончателното гласуване на законопроекта да се направи незабавно. 

Ратифициран бе и договорът за икономическо сътрудничество с "Локхийд Мартин" - този документ също към момента не е обект на вето. 

"На България е необходим самолет с многофункционални способности, което се постига не само с качествата му, а и с пълен пакет въоръжение, съпътстващо оборудване и обучение на личния състав. На обществото се дължи категоричен отговор дали това реално се постига със сключените договори. При обсъждането и гласуването в пленарната зала на Народното събрание бяха изказани възражения и предложения, които не можаха да бъдат развити и обсъдени поради приложената съкратена законодателна процедура", завършват мотивите на Румен Радев.

Какво следва?

По процедура председателят на Народното събрание ще съобщи за наложеното вето на първото заседание, щом указът постъпи в парламента по официалния ред. Вероятно това ще се случи в сряда сутринта. В тридневен срок председателят на Народното събрание възлага на водещата комисия да докладва пред народните представители указа на президента и мотивите към него. В рамките на 15 дни след издаването на указа ветото влиза за ново разглеждане в пленарната зала. 

Тук уловката е, че връщането на сделката за F-16 в парламента ще удължи работната сесия и ще скъси лятната ваканция на депутатите, която традиционно е през август.

Второ - за преодоляване на вето са нужни поне 121 гласа против него, тоест поне 121 гласа "за" купуването на F-16. В конкретната политическа ситуация това би означавало задължителна пълна мобилизация на наличния парламентарен ресурс на ГЕРБ, ДПС и ВМРО, които единствени подкрепят сделката със САЩ в рамките на действащия парламент. Първият път ратификацията мина със 124 гласа "за".

Оферта със срок на годност

Забавяне на влизането в сила на ратификацията на договорите за F-16 и съпътстващата я актуализация в държавния бюджет за 2019 г., с която се осигуряват парите за сделката, крият риск за самата сделка. Причината е, че офертите на американската страна по различните договори, които са част от процедурата за придобиване на нов изтребител, по документи важат до 3-5 септември 2019 г.