"Прозрачна процедура", "силни кандидати", "добри оферти" - всичките със заявка за по-високи инвестиции и приходи към държавата от обявените в самата процедура минимуми за това. Това е обобщение на повечето реакции на бивши политици и на икономисти за проведената от Министерството на транспорта концесионна процедура за летище София, след като на 17 юли 2019 г. министър Росен Желязков обяви и резултата. А той е, че от петте кандидати за концесионер на първо място се класира френско-германският консорциум "Соф Кънект". В него участва операторът на летището в Мюнхен – петзвездно летище в Европа, и базираният в Париж фонд "Меридиам", който инвестира в инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Строителен партньор е компанията "Щрабаг". 

Приветствия за начина, по който този път протече конкурсът, дойде и от бившия служебен премиер Огнян Герджиков, който спря първата концесионна процедура, обявена от втория кабинет "Борисов". Одобрение дойде и от бившия министър по времето на НДСВ и икономист Николай Василев, и от икономисти като Красен Станчев и Владимир Каролев, макар част от реакциите да бяха преди комисията по концесията да оцени петте подадени оферти и да ги класира.

Допълнителна гаранция за обективност и безпристрастност по време на процедурата бе и ангажирането на консорциум от Международната финансова корпорация към Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) за консултант по сделката. 

Критика дойде – закономерно – от БСП, но партията от първия момент, в който се заговори за отдаване на столичния аеропорт на концесия, е "против". Основният мотив е, че летището трябвало да продължи да се управлява от българската държава. Странен аргумент на фона на това, че при концесия държавата ще получава близо 10 пъти повече годишно от дейността на летището, а за 2016-2017 г. дружеството "Летище София" не е внасяло дори дивидент, защото е било на загуба или е покривало предишна загуба. За 2018 г. се очаква дивидентът да е едва 6,3 млн. лв.

Не се сбъднаха и прогнозите на левицата, че конкурсът е предрешен в полза на един от кандидатите. "Заподозреният" кандидат - френско-турският консорциум между "Еърпортс Де Пари" и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг", остана на второ място, въпреки че офертата му съдържа най-високото концесионно възнаграждение от 32,8 млн. евро годишно или 42,8% от бъдещите приходи. 

Заради мащаба на проекта за 35-годишната концесия (с опция за удължаване) развоят на събитията след решението на Министерството на транспорта за избор на изпълнител не бе изненадващ. И четирите консорциума, които участваха с оферти, но не спечелиха процедурата, обжалват избора на "Соф Кънект" пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Стартът на производствата в антимонополния орган предстои, решенията също, както и опцията в крайна сметка изходът да се реши от Върховния административен съд. Въпреки това има всички шансове заявката на властта до края на годината да има подписан концесионен договор да се сбъдне. Ако КЗК и евентуално ВАС при нови обжалвания, спазят законовите срокове за решенията си. И договор след това бъде подписан в срок – с избрания кандидат или – при различно решение на КЗК и ВАС – с някои от другите претенденти.

При обявяването на резултатите от конкурса министър Росен Желязков изрично подчерта, че финансовите ангажименти в офертите са важни при избора на концесионер – носят и 55 от общо 100 възможни точки, но не по-малко важни са технитеските предложения, включващи бизнес план и стратегия за управление на летището. В този случай се оценява и доколко реалистични и изпълними са тези планове.

"Взимат се предвид съществени елементи, които са свързани не само с финансовите постъпления, които ще се гарантират от концесията, а и с развитието на летището като основна врата на пътникопоток, летищни оператори, въздухоплавателни оператори, туристи за град София и за развитието на града, както и на икономиката на България", разясни той. 

Техническото предложение за 35-годишната концесия даваше 45 от общо 100 г. в крайното класиране. Според комисията, оценяваща офертите, трима от кандидатите са получили максималната оценка по този критерий и един от тях е консорциум "Соф Кънект", обявен за победител. Макар че предложението за годишно концесионно възнаграждения от 24,54 млн. евро беше третото най-голямо като сума и второ като процент от бъдещите приходи – 32%. (Максималните 100 т. за техническо предложение получиха още класираният на трета позиция кандидат"Фрапорт България" и четвъртият в надпреварата консорциум "Витоша" с водещ партньор "Манчестър Еърпорт Груп" и британското подразделение на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп" – б.р.)

Защо "Соф Кънект", въпреки цената и обема инвестиции?

Консорциумът с водещи партньори операторът на летище Мюнхен и "Меридиам", плюс "Щрабаг", освен изискуемото от държавата еднократно плащане в началото на 550 млн. лв, предложи третото по големина годишно концесионно възнаграждение 24,54 млн. евро или второто по размер в проценти – 32 на сто от общите приходи от всички дейности за текущата година. Кандидатът обеща и най-малък паричен обем от инвестции за срока на концесията - 608 млн. евро. 

Последната сума обаче може да набъбне – според документацията за концесията трябва в първите 5 години избраният концесионер да направи анализ за нуждата от изграждане на нова писта на летище София. В случай, че от такава има нужда, това би била отделна инвестиция – извън обявените в офертата. А според анализите към момента при предложения ръст на трафика в годините, нужда от нова писта ще има.

Извън финансовите параметри, оценената най-високо оферта от Министерството на транспорта, единствена предлага в хода на концесията намаляване и "конкуретни" летищни такси на летище София. Това в случая е важно, защото към момента ръстът на пътникопотока е благодарение на нискотарифните компании, опериращи от София. Самите летищни такси се плащат от превозвачите, а оттам – влияят на цените на билетите. Размерът им влияе и на възможността за привличане на нови оператори. 

Консорциумът представи и стратегия за развитието на летище София в 4 фази, като във всяка от тях се планира и достигане на определен ръст на пасажерите, преминаващи през аеропорта.

През първата фаза по план до 2022 г. броят на пасажерите трябва да се увеличи до 8,8 млн. През този етап ще бъдат ремонтирани двата съществуващи терминала, като за Терминал 2 се предвижда изграждане на коридор за разделяне на пътниците на пристигащи и заминаващи, увеличаване на капацитета на перона и местостоянките.

Следва ръст на пътниците до 12,3 млн. души до 2030 г. За втората фаза се предвижда и инвестиция в нов трети терминал на летището, който да замени остарелия Терминал 1. Новият терминал ще е на разстояние по-малко от километър до метростанцията, ще е с площ от 55 000 кв.м. И ще има 11 местостоянки. Както и нов паркинг. 

Терминал 1 вече няма да посреща и изпраща пътници след изграждане на новия Терминал 3, но ще се превърне в карго летище, гласи още планът на "Соф Кънект", с който спечели най-много точки в концесионната процедура. Това ще стане в третата фаза на бизнес плана, когато се планира още разширяване на капацитета на Терминал 3 за обслужване на полети почти двойно. Планира се още изграждане на нов паркинг и офиси за обслужване на летището.

През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на Терминал 3, а очакваният пътникопоток към 2040 г. е 18 млн. души. За сравнение сега броят им е малко под 7 млн. пътници годишно. 

От консорциума няма коментар за жалбите от останалите кандидати в процедурата, а и те все още не са публични, доколкото КЗК не е стартирала производства по тях. Сега на ход е антимонополният орган.

Компаниите от "Соф Кънект" излязоха с позиция за избора си, в която се казва, че "нашата група активно работи и се мобилизира изцяло за бъдещето на летище София в дългосрочно партньорство с Министерството на транспорта". Оттам също очакват решенията на КЗК и "очакваме с нетърпение следващите стъпки и работи в тясно сътрудничество с всички заинтересовани страни, за да приложим плана си за развитие за по-нататъшно повишаване на привлекателността на летището и икономиката".