С референдум сред софиянци да реши каква да е съдбата на Паметника на Съветската армия в центъра на столицата - това ще предложи кандидатът за кмет на столицата от "Демократична България" арх. Борислав Игнатов, ако след вота наесен спечели вота на гражданите.

Това разказа самият той днес, часове преди да започне и представянето на програмата за управления на града. Първата част от тази програма се казва "Дигитална столица" (представянето на тази част от програмата можете да видите във видеото).

Темата с Паметника е неизбежна, когато кандидатът е наоколо - заради идеите му за пространството в Княжевската (Борисовата) градина - заради това, че в качеството си на архитект Игнатов представи две провокативни идеи за монумента - едната е от него да изчезне съветският войник с оръжие и на негово място да се появи герба, а втората - паметникът да се "затвори" в нещо като зелен саркофаг, без да се мести.

Заради тези предложения той търпи и приветствия, но и критики - а и самият паментник е достатъчно спорна тема от десетиления. Предложенията, направени в качеството ву на творец, Игнатов нарече "архитектурна сатира" - за да се обърне внимание на проблема.

По думите му обаче преди да се пристъпи към действия трябва да се провери как стои въпросът със собсвеносттана земата под монумента и ако се окаже държавна - то Столичната община да се разбере с държавата, за да може оттам нататък да решава проблема. Следва предложение за референдум и конкурс за пространството. 

Не в качеството си на претендент за кметския стол, а в качеството си на гражданин Игнатов обаче каза, че за него "този паметник е фалшив, той е паметник на сервилността". 

"Личното ми мнение е, че този паметник е фалшив и посланието му е фалшиво. Той е направен от много добри творци, но по техните писмени свидетелства се разбира, че са били под натиск и не са го направили по своя воля. Това е паметник на сервилността на тогавашното ръководство на БКП, на подмазване пред Съветския съюз, което дори не е било искано от нас. Той не трябва да продължава да доминира в столицата, на най-хубавото централно място, и по този начин да доминира върху съзнанието на хората, върху мисленето не само на столичани, но и на цяла България", обяви Игнатов.

По-малко коли, по-малко строителство и 5-етажен център

Арх. Игнатов е на мнение, че колите нямат място в историческия център на София.

„Автомобилът в града е като тъщата, трябва да имате добри отношения с нея, но ако я слушате за всичко и тя е единствената жена в живота ви, имате проблем“, пошегува се той, цитирайки колега архитект.

По думите му световната практика показва, че централните части на градовете са пешеходни и в зоната около жълтите павета, например, трябва да се ограничи трафикът. Трябва да се направи и ревизия на Центъра за градска мобилност и преразглеждане на маршрутите на градския транспорт, съобразяване на автобусните и други линии и на инфраструктурата с метрото и т.н. - нещо, което до момента не е факт. 

На въпроса за мнението му за небостъргачи в столицата, Игнатов припомни, че историческият облик на централната част на София е с ниско строителство, т.нар. "5-етажна София". Мястото на високо строителство е в периферията на града - към изхода към "Цариградско шосе" или към магистрала "Люлин", например, но не в историческата част и препречвайки визуалните коридори на града към Витоша, например. 

"Сърцето и духът на столицата е 5-етажна София, която е в централна градска част - това е истинският характер на града и смятам, че той трябва да бъде запазен с всички средства. Небостъргачи не трябва да има и във визуалните коридори към планината или към исторически монументи. Най-доброто решение е полицентричният град, за да има периферни центрове, които са предимно бизнес офиси." 

За опазването на архитектурния облик в центъра арх. Игнатов разказа, че като председател на Камарата на архитектите в България с колегите си се е срещал с кметицата Йорданка Фандъкова и заместника й Тодор Чобанов. Темата - защо не се използват възможностите от Закона за културното наследство сгради да се реставрират от общината, а след това да се търсят парите или ако са общински имотите - след ремонт да се търси възвръщаемост.

Кандидатът припомни, че именно с подобни механизми зоната от "Central park" в Ню Йорк е била възстановена, а сега това е един от районите с най-скъпи имоти. На настоящите местни власти отговорът бил, че законът досега не е прилаган, защото процедурите не били добри. Арх. Игнатов обеща пъво да ги приложи, а ако наистина се окажат недостатъчно работещи - да се направи така, че да се променят. 

За застрояването на междублоковите пространства и факта, че терени, отредени за зелени площи са с частна собственост, Игнатов каза, че "трайното истинско решение е Столичната община да откупи тези имоти, да ги отчужди на приемлива цена и да ги превърне в зелени площи, както е предвидено.“  

Арх. Борислав Игнатов обича да се движи из София с колело. Но му се наложило да смени "бегача" с планински велосипед за софийските улици.

В хода на дискусията с кандидат-кмета стана ясно, че в предстоящия мандат на местната власт ще изтече предвиденият 15-годишен срок, в който трябваше да се откупуват такива частни имоти от общината. Но досега нищо не е направено, в резултат на което вместо паркове, София може са осъмне с "агломерации от частни градинки", например със зеленчуци. Или със строежи на тези места в частните имоти. 

За градската среда и ремонтите в центъра на София, особено този на "Графа", арх. Игнатов каза, че подобен ремонт си е повод за народно въстание - не само защото е скъп и некачествен, не само защото бяха нарушени всички срокове и имаше фалити заради затворената улица, а и защото "улицата стана капан за гражданите". Опасна е и постоянно има инциденти. Последният е отпреди ден-два, когато жена се спъна в "перките" за акули, а съпругът и в яростта си реагира "вандалски", изкъртвайки съоръженията.

Игнатов не одобрява и практиката да се търсят "механични" решения за налагане на правила, вместо да се разчита на ефективен контрол и санкции, каквато е практиката по света. И даде пример с практиката да се слагат антипаркинг колчета, които хем не издържат дълго, хем не вършат особена работа, хем пречат и на пешеходците.

Оказа се, че в битката на кандидата архитект за достъпна градска среда има и личен опит и мотив - брат му се движи в количка. А в София това е непосилна задача дори в самия център на града. 

Кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг е от... Бостън

Като "нормален гражданин", който иска градът, в който живее - София - да се управлява добре - така определи себе си арх. Игнатов, разказвайки защо като е родом от Варна иска да е кмет на София.

Игнатов даде и примери - световни - за успешни кметове, които не са били родени там, където са управлявали. Например новия кмет на Истанбул, който победи партията на Реджеп Ердоган, но който е роден в Трабзон. Или един от най-успешните кметове на Ню Йорк - Майкъл Блумбърг, който всъщност е от Бостън.

Кандидат-кметът на София от "Демократична България" разказа биографията си - от висшето си образование в София, през казармата в Шумен в поделение за пехотинци и спечелената "зелена карта" за САЩ, където заминава и първо работи в бензиностанция. Но само след около седмица започва работа по специалността си. В Бостън. После кариерата до води в Ню Йорк, а страстта към работата - и в Колумбийския университет, където специализира градоустройство.

Там научава, че работата на архитекта е социално отговорна и всеки, който упражнява тази професия трябва да го прави така, че да не вреди на природата. Научава и че архитектурата е качествата, когато има нужда от нея. Затова не трябва да се строи нищо излишно, а да се използват максимално добре даденостите на дадено пространство. И строежите да са, когато даденостите не стигат.

Игнатов се връща постепено в България. Окончателно - през 2009 г., въпреки че и след това работи по международни проекти в Сиатъл и Хонконг.