Срещу прибързаното пускане на услугата за даването под наем на електрическите тротинетки се обявиха днес от Института за пътна безопасност, който е и част от Консултативния съвет по пътна безопасност към Столичната община. Призивът на ИПБ идва само няколко дни, след като от "Московска" 33 се похвалиха, че предоставят 154 електрически тротинетки за споделено пътуване, като за тях са осигурени 200 места за безплатно паркиране.

Защо трябва да се бърза с пускането преди да има ясна и категорична нормативна уредба, която да регламентира този вид услуга и произтичащите от нея задължения, питат от института и подчертават, че многократно са съветвали администрацията на СО да не прибързва.

В действителност, електрическите тротинетки бързо набират популярност в цяла Европа, в т.ч. у нас и все по-често можем да ги засечем не само по пътя, но и по велоалеите и тротоарите. При представянето на превозните средства за споделено пътуване кметът Йорданка Фандъкова подчерта, че по личното й настояване тяхната максимална скорост е ограничена до 20 км/ч. На практика обаче няма правила за придвижването им, както и такива относно скоростта за притежателите на частни тротинетки. Фандъкова даде заявка, че такива в момента се пишели.

"Много въпроси, свързани с това, например, кой ще носи отговорност и кой ще плаща за евентуални щети по градската среда, или при пътен инцидент, останаха като че ли игнорирани. Експертите на ИПБ по време на дискусиите повдигнаха въпрос, свързан с това дали не е редно тези устройства също да заплащат застраховка "Гражданска отговорност" като активен участник в движението. Това избързване от страна на администрацията на Столичната община не кореспондира с възприетите от управлението на Общината политики за осигуряване на безопасна среда за всички участници в движението. Пускането на тази услуга без нормативна уредба, която ясно да разпределя правата и отговорностите на отделните участници, наподобява лобизъм, за чиито грешки ще се наложи обществото да плати", посочват от института в днешното си становище.

И посочват, че общината "игнорира действащото нормативно законодателство и избързва с въвеждането на иновации, които крият сериозни рискове за живота и здравето на гражданите". 

"Насърчаването на този вид услуга без национално законодателство създава критичен дефицит в пътната безопасност на София. Следва да зададем въпроса с този прибързан ход дали общината е в състояние и ще носи отговорността за бъдещи пътни инциденти, свързани с употребата на електрически тротинетки", питат още от ИПБ.

И предлагат текст на регламент, който описва максималната мощност на електрическа тротинетка (да развива до 25 км/ч), технически изисквания към нея, застраховка, светлинна сигнализация и др. Предлага се този тип превозни средства да се управляват само по велоалеи, споделени за пешеходци и велосипедисти алеи и определените за колоездене зони за движение - в населени места. Извън градовете и селата - да се карат само по изградени велосипедни алеи, включително и по общи/пешеходни и велосипедни пътища и върху разпределената за колоездене зона. 

Проверката на опита в различни европейски страни е показава, че няма единен подход при регулацията на тротинетките. В някои държави на хората с тротинетки са приравнети на пешеходците и имат право да се движат по тротоарите и велосипедната инфраструктура. На други места това е напълно забранено. Максималната разрешена скорост пък варира - в Белгия тя е 18 км/ч, във Франция и Германия - 20 км/ч. Съществува и практика с изисквания за регистрация на тротинетките, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват, посочиха от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" още в края на миналия месец.