Сериозна работа е кипяла в Агенция "Пътна инфраструктура" и през отпускарския август. Поне така излиза от факта, че Агенцията е успяла, необичайно за собствената си практика, само за месец да разгледа, оцени и избере изпълнител на проекта за разширение на 54 км от пътя между Видин и Ружинци. Междувременно става ясно, че държавата ще трябва да плати 110 млн. лв. без ДДС повече за целия път от Видин до Ботевград, отколкото е прогнозирала, пише "Капитал".

Поръчката е обявена в самото начало на юли тази година, а на 12 август успява да събере и офертите на желаещите да строят пътя. Техническите предложения са разгледани и оценени само за месец, за да може ценовите оферти да бъдат отворени на 13 септември. Така само четири дни по-късно - на 17 септември, вече има готово решение за изпълнител. 

Големият печеливш от търга е консорциумът "Северозапад лот 1" , с основен участник бившата компания на Васил Божков и свързвана днес с депутата Делян Пеевски "ПСТ груп".

Колко необичайно бързо АПИ си е свършила работата може да се разбере от бърз поглед върху други скъпи проекти, които са минали през ръцете й. За връзката на Южната дъга с Околовръстното шосе на София беше необходима цяла година, докато се стигна до избор на изпълнител. За пътя до границата със Сърбия бяха нужни 10 месеца, за да се избере изпълнител, и цяла година, докато се стигне до договор. Участъкът от магистрала "Струма" при тунел "Железница" също отне поне 10 месеца на оценителните комисии.

Освен че изпълнителят е избран нетипично за АПИ бързо обаче, става ясно, че проектът ще струва доста повече, отколкото е била предварителната прогноза. Търговете за пътя между Видин и Ботевград ще се финансират с държавни, а не с европейски пари. При тях се прилага нова схема на плащане, при която АПИ ще плати чак когато проектът бъде завършен. Затова и прогнозните стойности не са пределни и всеки кандидат може да предложи и по-висока цена.

За първата позиция от проекта - тази, спечелена от обединението около "ПСТ груп", подадената оферта е за 298 млн. лв. при прогнозна малко над 250 млн. лв. без ДДС.

При втората позиция - пътя между пътен възел "Макреш" и пътен възел "Бела", отворените вече оферти показват, че и двете предложения са над прогнозната цена от 94 млн. лв. "Инжстройинженеринг" са предложили 139.8 млн. лв., а компаниите от групата на "Геотехмин" - 152 млн. лв.

Две от фирмите на последната група пък вече спечелиха друга отсечка от целия път Видин - Ботевград, а офертата им надвиши прогнозната стойност с допълнителни 10 млн. лв. до 133 млн. лв. без ДДС.

Фирми, близки до "Грома холд" (със старо име "Агромах"), пък ще работят по отсечка, дълга 13 км, с оферта 50 млн. лв. над прогнозната.

Така дотук излиза, че пътят Видин - Ботевград може да струва поне 110 млн. лв. повече от предвиденото. Предположенията са, че сметката ще се увеличи още повече, когато бъдат възложени и другите отсечки.

Едно от възможните обяснения за тези увеличения се крие във факта, че фирмите поемат по-голям риск, след като плащанията ще се извършват чак след като строителството приключи.