Връщането на камионите в страната, в която е базирана фирмата, нанася щети на климата.

Това ще бъде позицията, от която България ще защитава своите превозвачи в преговорите за пакета „Мобилност 1“, съобщи пред журналисти в Брюксел министърът на транспорта Росен Желязков. Той участва в заседание на Съвета по транспорт, телекомуникации и енергетика.

Главна тема на Съвета е била въздействието на превозите върху природата и политическата цел за намаляване на въглеродното замърсяване. И покрай това е станало дума за щетите, които биха могли да нанесат на околната среда камионите, ако бъдат направени промени в правилата за дейността на превозвачите и камионите севръщат на всеки 4 седмици.

Около тази позиция се е обединила т. нар. група на шестте - България, Румъния, Унгария, Полша, Литва и Латвия. Тези страни са били подкрепени днес от още няколко - Кипър, Малта, Ирландия, Естония. Те също биха могли да се смятат за държави от периферията на ЕС.

Подкрепеното от евродепутатите на първо четене изискване за връщане на товарните превозни средства в държавата на регистрация всеки месец е абсолютно недопустимо, убеден е Росен Желязков.

"Мисля, че по този въпрос ще съберем най-голямо мнозинство", допълни транспортният минисър.

Вчера Комисията по транспорт и туризъм в Европарламента отхвърли предложението на българския евродепутат Андрей Новаков Еврокомисията да изтегли целия пакет, известен още като "Плана Макрон“.

Следващата седмица се очаква решение на Комисията по транспорт и туризъм дали да започнат тристранните преговори между Европарламента, Съвета на ЕС и Еврокомисията. Росен Желязков очаква тези преговори да не свършатс финландското председателство в края на тази година, а да продължат и с хърватското през първата половина на 2020 г.

От думите на министъра стана ясно, че страната ни е готова да направи някои отстъпки.

„С колегите от групата на единомислещите. преразгледахме нашите виждания и съобразно с мандатите, които бихме получили в разговори с превозвачите, трябва да направим разговори с други държави, които не са в нашата група, в търсенето на гъвкави текстове, които защитават нашите интереси, като имаме предвид фазата, в която се намираме", каза той.

И продължи:

"Продължаваме да работим с превозвачите, благодаря за всички усилия, които полагат. Заедно сме с тях в този процес, с ясното съзнание, че ще постигнем по-добро от това, което е в момента. Но не можем да постигнем всичко, защото мнозинството е такова, че ако иска да приеме текстовете, каквито са, ще ги приеме."

Той смята, че Европа, която показа, че на този етап може да бъде разделена, може да се консолидира около компромисни текстове. Още повече, целите, които си поставя за стабилност, устойчивост, пропорционалност и справедливост, ще намерят крайния си резултат с компромисни текстове. И те ще удовлетворят нашата група. Това битрябвало да стане в контекста на изявленията на новоизбраната председателка на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен за грижата за климатичните проблеми.

Темата с връщането на камионите е най-дискриминационният елемент в разделянето на странте на периферни и централни, обобщи Росен Желязков.

България и страните от периферията имат определен бизнес модел – начинът, по който се извършват транспортните услуги, най-вече в рамките на общия пазар през последните десетилетия.

„Ние с бизнеса ще седнем и ще преценим кои от предложените теми в досиетата са изключително проблематични и водят до сериозен проблем за компаниите и бизнеса като цяло и кои отразяват само частни, т.е. единични проблеми“, очерта перспективата министърът.