Германският автомобилопрозводител "Фолксваген" (Volkswagen) ще бъде изправен от днес пред първия голям процес, заведен от потребители в Германия, предаде Франс прес. Делото обединява стотици хиляди клиенти, които искат компенсации за дизеловите си автомобили с инсталиран софтуер за манипулиране на равнището на вредните емисии. Това се случва четири години след избухването на скандала, станал известен като "Дизелгейт", пише БТА.

Съдебният процес, който се очаква да продължи няколко години, се открива тази сутрин в районния съд в Брауншвайг, на 30 километра от историческата централа на "Фолксваген" във Волфсбург, провинция Долна Саксония.

Близо 450 000 души са се включили в този колективен иск - първият подобен в Германия, съгласно процедура, приета заради "Дизелгейт". Aсоциацията за защита на потребителите Фау Цет Бе Фау (VZBV) действа като едноличен ищец и обвинява автомобилостроителя, че умишлено е нанесъл вреди на клиентите си, инсталирайки без тяхното знание софтуер, който отчита по-малко вредни емисии, отколкото са в действителност.

Процесът е най-мащабният досега в Германия в скандала с няколко действия, който продължава да преследва "Фолксваген". Съдиите трябва да разгледат около 50 точки, но основният въпрос ще бъде да се определи дали компанията е "причинила вреда" и е действала по начин, противоречащ на етиката.

"Фау Цет Бе Фау" е готова да сключи споразумение, за да съкрати процедурата, но в този случай Фолксваген ще трябва въпреки всичко да плати значителна сума", каза директорът на потребителската асоциация Клаус Мюлер.

Според германския автомобилостроител е малко вероятно да бъде постигнато подобно споразумение заради сложността на ситуацията - част от преписките се дублират или някои от тях се отнасят за клиенти, които живеят в чужбина или пък са купили автомобилите си след разкриването на скандала.

Освен това успоредно с колективния иск в Германия са подадени и 61 00 индивидуални иска, по част от които са постигнати извънсъдебни споразумения.

Скандалът избухна през 2015 година, когато Фолксваген призна, че е оборудвал 11 милиона превозни средства със софтуер, манипулиращ отчетените емисии. Оттогава това струва на групата над 30 милиарда евро за съдебни разходи, глоби и обезщетения, изплатени основно в САЩ.

Засега автомобилостроителят е платил само три глоби в Германия на обща сума от 2,3 милиарда евро, но остава застрашен от поредица граждански и наказателни дела.
Така например, в съдебен процес, започнат преди година, инвеститори претендират за обезщетения заради значителния спад на акциите след избухването на скандала.

В началото на миналата седмица главният изпълнителен директор Херберт Дис, председателят на изпълнителния съвет Ханс Дитер Пьоч и бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн бяха обвинени, че умишлено са информирали пазарите твърде късно за разходите, които скандалът дизелгейт се е очаквало да причини на компанията