България проучва възможностите за изграждане на център за изпитание на автономни автомобили. Това каза министърът на икономиката Емил Караниколов в интервю за вестник "24 часа". По думите му страната ни ще инвестира изцяло проекта, а корейската компания "Хюндай", с която правителствена делегация се срещна в Южна Корея, може да оперира центъра.

"Ние имаме терена, считам, че имаме и финансирането, но не знаем как се прави такъв проект и се надявам да си партнираме в тази част с "Хюндай", каза Караниколов. 

Той обясни, че България се е опитала да се презентира пред корейския гигант като икономика, като конкурентноспособност и като интензитет на държавни помощи, които може да предложим. 

"Предложихме и няколко проекта, по които можем да работи с "Хюнда" - научна и развойна дейност, в страната да се направят центрове за разработки, възможност за производство на батерии, което е различен проект от другата корейска инвестиция, по която в момента се проучва в България", допълни Караниколов.

Другата корейска инвестиция

Още докато беше в Южна Корея министърът на икономиката побърза да съобщи, че страната ни е в конкуренция с други две неназовани държави за евентуална корейска инвестиция на стойност 1,5 млрд. евро в завод за производство на батерии за електромобили. Той отказа да съобщи коя е компанията, но загатна, че ставало въпрос за една от най-големите местни фирми в бранша. Предложени са четири локации за откриването на такъв завод. Южнокорейската компания, която в момента е в София, се е спряла на две от тях, уточни той.

Южна Корея има няколко големи компании, които могат да създадат такъв прозводствен център. Най-сериозният инвеститор в батерии за електроавтомобили обаче е базираната в Сеул "LG Chem Ltd". През лятото компанията сключи договор за производството на батерии за пионерът в сектора на безгоривните коли - "Тесла".

"Фолксваген"

"Повярвайте, ние направихме всичко в Германия, включително и посещения, и срещи. Нека "Фолксваген" да вземе своето решение, за мен най-правилното е то да бъде обосновано икономически, а не политически. След официалното обявяване на решение обещевам, че ще разкажа много неща. Към момента то не е взето и нека да изчакаме".

Така Караниколов пък коментира горещата от няколко месеца тема с новия завод на "Фолксваген". България се конкурира с Турция за изграждането на производствената база, но по всичко личи, че автомобилният гигант вече е избрал южната ни съседка и дори се очаква, че решението ще бъде обявено до дни. Като основна причина за решението се изтъква евентуалната държавна помощ, която турският президент Реджеп Ердоган е обещал на компанията. Сред предположенията за такава помощ са поръчката на автомобили за цялата турска администрация и намаляване на големия данък върху колите с по-големи от 1 600 кубика двигатели. 

Страната ни обаче няма право да предлага такава държавна помощ на частни компании. 

"Не е сега моментът да коментирам. България даде изключително добра оферта и тя беше в рамките на европейските правила. Немисля, че проблемът е разликата в държавната помощ, която е предложена от двете държави. Икономическият анализ е съвсем различен, но той следва от други фактори. Нека се вземе решение и ще го обсъдим", коментира още Караниколов. 

"Известни сме със заводите в автомобилостроенето"

Дни след като премиерът Борисов, отново от Южна Корея, заяви, че страната ни била известна по света със заводите ни за автомобилостроене, днес министърът на икономиката пое по същата линия.

"Почти 80% от влаганите в автомобилните модели на европейските производители части са произведени в България", заявява той. 

По думите му в страната работят 250 фирми производители за този сектор. Заетите в бранша са 65 000, а амбицията на правителствтото била те да станат 120 000 души. 

Министърът и медиите

На въпрос дали не е време за промяна в закона за електронните медии и да се променят правилата за реклама не само за откриване на нови заводи, а и за социални каузи за бизнеса, Караниколов каза, че такова предложение трябва да излезе от медиите. 

"Медиите са гилдия. Вие трябва да се съберете и да направите вашето предложение. Ако едните мислят едно, а другите друго, ще се случи като със закона за горивата - от едната крайност до другата"

Освен това, министърът на икономиката побърза да изрази и позиция за свободата на медиите у нас и постоянното потъване на България в годишната класация на организацията "Репортери без граница". 

"Не приемам тезата, че България е толкова назад като свобода на словото и медиите. Нямам случа да съм отишъл на интервю и да съм казал не ми задавайте този и този въпрос. Сигурен съм, че и колегите ми не го правят. Така че журналистическата гилдия трябва да си вземе правилните решения. Съберете се и обсъдете".