На база на предварителни данни и оценки към септември 2019 г. се очаква превишението на приходите над разходите по консолидираната фискална програма (КФП) да бъде в размер на 1 266,6 млн. лв. (1,1 % от прогнозния БВП), съобщава в публикация на своя сайт Министерството на финансите.  

КФП съдържа  разходите на публичната власт за едногодишен период. Наред с републиканския бюджет, в консолидираната фискална програма влизат още бюджетът на съдебната власт, бюджетите на общините, бюджетът на социалното осигуряване, НЗОК, висшите учебни заведения, БАН, БНР, БНТ, както и приходите и разходите на извънбюджетните сметки и фондове, създадени към министерства и ведомства (вкл. европейските средства).

Очаканията на министерството са, че приходите и помощите към края на този месец ще бъдат в размер на почти 33 млрд. лв., което е близо 75% от годишния разчет на ведомството. Отчита се нарастване на данъчните и неданъчните приходи, както и при постъпленията частта на помощите и даренията, където постъпват основно грантовете по програмите и фондовете на ЕС.

Всички разходи по консолидираната фискална програма, включително и вноската на България към бюджета на ЕС са в размер на 31,5 млрд. лв. Сравнението със същия период на миналата година показва повишение с близо 5 млрд. лв. Според доклада на МФ това се дължи най-вече на увеличението на капиталовите разходи - основно поради придобиването на американските самолет F-16, увеличението на заплатите с 10% на хората, заети в бюджетния сектор и по-високите социални и здравноосигурителни плащания. 

Относно вноската на България към бюджета на ЕС - към септември страната ни е направила плащания за 9997 млн. лв. от общо 1,2 млрд. Тоест до края на година държавата трябва да преведе още малко над 200 млн. към Брюксел. 

Club Z припомня, че оставянето на огромни бюджетни излишъци е стара практика на управляващите. Това означава, че в края на всяка година, когато се създава бюджетът за следващата, властта винаги залага по-малко реални приходи, отколкото наистина очаква. Така накрая се образува буфер, който не е залегнал в закона за държавния бюджет и който не е разпределен предварително. Правителството може да се разпорежда с него, както реши.