Дребните търговци на горива отново заплашват да излязат на масови протести срещу Закона за горивата, който трябва да влезе в сила на 27 октомври. Дребните търговци се опасяват от влиянието на монополистите на пазара, които се опитват да спрат измененията, изработени със съдействието на голямата част от бизнеса и подкрепата на Министерството на икономиката, предава БНР.

Решението за протести идва на фона на амбицията на управляващите да направят сериозни промени в така или иначе многократно ремонтирания Закон за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.

В първоначалните текстове на Закона беше предвидено, че търговците на едро трябваше да имат поне 1 млн. лв. уставен капитал и да депозират по 500 хил. лв. в банкова сметка към Министерството на икономиката. Освен това се предвиждаха прекомерни изисквания за вместимости, както и забрана на строителните и земеделски машини да зареждат горива на място, а трябваше да ходят всеки ден до бензиностанция.

В началото на март обаче Комисията за защита на конкуренцията излезе с констатация, според която тогавашният вариант на Закона създава предпоставки за изкривяване на конкурентната среда на пазара. Мнението на антимонополния орган залегна в проект за закон за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, публикуван на страницата за обществени консултации на 26 август. Датата на приключване на консултациите беше 26 септември. 

От представената там информация става ясно, че проектът ще претърпи сериозни промени, като повечето от исканията на търговците ще бъдат изпълнени. Така например изискването за уставен капитал от 1 млн. лв. отпада, като вместо това минималния капитал ще се определя от размера на бизнеса и миналогодишните му обороти. Така всяка фирма, която през предходната календарна година е имала нетни приходи от продажби до 5 млн. лв. ще трябва да осигури 200 000 лв. Ако приходите са били от 5 до 20 млн. лв. - 500 000 лв. и 1 млн. лв., ако дружеството е имало приход от над 20 млн. лв. 

За търговците на дребно се връща възможността обектът им да е преместваем, а строителните фирми ще могат да транспортират горива.

Следващата стъпка е проектът за изменение и допълнение на Закона за горивата да влезе отново в Народното събрание, където да бъде дискутиран от депутатите. Очаква се сериозна съпротива за измененията.

Историята дотук

Законът беше внесен през 2018 година от депутата от "Обединени патриоти" Емил Димитров - Ревизоро и беше подкрепен от всички партии. Въпреки че мотивите му бяха, че така държавата се бори със сивия сектор при горивата, според повечето експерти той е "лобистки" и обслужва големите компании в Българската петролна и газова асоциация. Новите правила трябваше да влязат в сила на 28 януари 2019 година, но заради последвалите протести някои от правилата бяха облекчени, а правителството реши да го отложи за първи юли. Междувременно обаче след провеждане на допълнителни консултации, икономическото министерство излезе с новите предложения, публикувани на портала за обществено обсъждане. 

Очакваните протести ще имат искане за ускоряване на процеса по разглеждане на новия проект и за нов диалог с министерството.  Според търговците на горива големите компании на пазара се опитват да спрат промените и така да се върнем в изходка точка. Така приемането на секторния закон ще продължи да точи вече повече от 18 месеца.