Ден след като стана ясно, че германският автомобилен производител "Фолксваген" е регистрирал своя дъщерна фирма в западния турски град Маниса и с това слага край на догадките къде ще бъде построен новият завод на компанията, днес се появиха и първите коментари на членове на българското правителство. Общото - България развява белия флаг и хвърля вината за изгубената инвестиция върху Турция, която не играела честно.
"В преговорите за привличането на "Фолксваген" в България направихме всичко, което можем, и дори повече“, каза финансовият министър Владислав Горанов на конференцията "Индустрия 4.0" в Пловдив, цитиран от БНР.
От своя страна вицепремиерът Томислав Дончев подчерта, че в тези преговори България е натрупала огромен опит. Той очаква много скоро у нас да се появи нов инвеститор от този мащаб, защото предпоставките са налице.
По темата се включи и бившият президент Росен Плевнелиев, който е почетен председател на "Автомобилен клъстер България". По думите му страната ни е дала на "Фолксваген" всичко, което могат да получат по правилата на ЕС.
"Това беше една изключително неравна битка с Турция, защото се оказа, че всъщност Турция не се придържа по никакъв начин и не им пука, и не ги интересуват правилата на общия пазар. Открихме огромна бомба, дупка, проблем - грандиозен, заложен в своето сформиране на общия пазар, в договора - както е подписан между ЕК, ЕС и Турция. Турция е член на Митническия съюз с всички права, но никакви задължения. И Ердоган дава каквото си пожелае като оферти".
Затова, според вицепремиера Томислав Дончев, се налагат политически разговори на ниво ЕС.
"Европейското законодателство, което трябва да е нещо прогресивно, което да помага на всички, се явява спънка. Тук имаме тема не само с Турция, ограничения, свързани с държавните помощи, правилата за обществени поръчки, това не са единствените ограничения. И тепърва това ще е основа за политически разговори, но моля всички да си запишат нещо - като не е дошъл "Фолксваген", ще дойде някой друг. Това ще стане до 2-3 години", прогнозира Томислав Дончев.
Владислав Горанов пък е категоричен, че инвеститорският интерес към България няма да намалее и точно заради това страната ще продължи да развива инфраструктурата.
"Образованието е другата сфера, в която ще влагаме повече ресурси", заяви Горанов.
"Фолксваген" отива в Турция
След неколкократни отлагания на решението за новия си завод, вчера "Фолксваген" регистрира дъщерно дружество в западния турски град Маниса. Името на новата фирма е "Volkswagen Turkey Otomotiv Sanayi ve Ticaret AS", а предметът ѝ на дейност ще бъде проектиране, производство и монтаж на моторни превозни средства.
Първоначалният капитал на компанията е 943,5 млн. лири или малко над 164 млн. долара. Заводът ще произвежда коли за големия вътрешен пазар и ще служи като център за износ към Близкия изток и Русия. Общата стойност на инвестицията се очаква да бъде около 1,5 млрд. евро. С новата производствена мощност заводите на марката стават 123 в световен мащаб. Този в Маниса ще обединява производството на средно големи седани от моделите "Пасат" и "Шкода Супърб".
Компанията реши да инвестира в нова база в района заради сериозната конкуренция с азиатските производители, които бавно, но сигурно завладяват пазарите на Близкия изток. Новият завод обаче би трябвало да намали производствените разходи и така VW ще може да предложи по-добри цени на местните клиенти.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни