Като земетресение със сила 9 по Рихтер – така българска хотелиерка описа случващото се в българския туризъм след фалита на британския туроператор „Томас Кук“. Фирмата плаща резервациите си с два месеца назад, тоест след свършване на сезона. Това означава, че сезон 2019 ще остане неплатен за една част от хотелите по Черноморието.

58 хотела в курортите Слънчев бряг и Златни пясъци са разчитали основно на туристи от „Томас Кук“, десетки по-малки хотели са допълвали резервациите си с такива от британския туроператор, но имат и други туристи. Въпреки това ударът е за всички.

По първоначални изчисления загубата само от резервации е около 100 милиона евро. Това са само директно загубените пари, които хотелите едва ли ще получат обратно, макар засега да се обещава компенсация след около 4-5 години. Не са сметнати обаче неплатените поради неизпълнени резервации заплати на камериерки, готвачи, сервитьори и всички, заети в туристическия бизнес, платените от тях данъци към хазната, отказът от доставки и неплатените вече изпълнени такива за хотелите... Загубите в крайна сметка са два до три пъти над първончалано обявената сума.

В съседна Гърция, която също претърпява тежък удар от фалита на „Томас Кук“, от неплатените 200 милиона евро от почивки държавата е изчислила, че загубите ще нараснат до 500 милиона покрай съпътстващите туризма услуги, които също ще пострадат. За да спаси заетите в туристическия бизнес гърци, държавата обмисля да отпусне 50 милиона евро безлихвен кредит или да освободи от данъци за тази година заетите в бранша. 25% от брутния социален продукт в страната идва от туризма. В Турция държавата обмисля подобни мерки.

Каква е реакцията на България? Засега се говори само за евентуално сключване на застраховка, която да предпазва от такива удари в бъдеще. Това означава да се вдигне финансовата тежест за и без това пострадалите от фалита хотели и заети в тях. Вдигане на застраховката ще означава и вдигане на цените, а именно евтините почивки са основната причина, поради която идват туристите в големите хотели по морето у нас.

Туристите, които британската компания водеше в България, бяха между 350 000 и 450 000 на година. По време на фалита в България се намираха около 2500 клиенти на "Томас Кук".

„Ще съдействаме максимално според правомощията си на всички, засегнати от обявения фалит на британския туроператор „Томас Кук“, обяви на извънреден брифинг министърът на туризма Николина Ангелкова.

Съдействието се изразява в пращане на гаранционните полици, с които засегнатите да предявят исканията си към фалиралата компания. Държавата обаче не обмисля друг вид помощ, макар да е разтревожена за сезон 2020. Хората, на които няма да платим заплати този сезон, едва ли ще дойдат на работа догодина и това е само една от много негативни последици, обявиха хотелиери.

Застрахователят на „Томас Кук“ – „Цурих Дойчланд“, вече обяви, че няма да може да покрие изцяло щетите от фалита. Само почивките, резервирани от Германия, са застраховани за сума от едва 110 милиона евро, а реалната им стойност е много над 400 милиона. Това означава, че застрахователят няма да може да покрие повече от 50% от загубите.

Към това се прибавят и загубените почивки за 2020 – до момента на фалита е имало резервирани 660 000 почивки за летния сезон догодина само от Германия. Една част от тях са за хотели в България. Тези места трябва спешно да бъдат продадени на други туроператори, но конкуренцията ще е голяма, тъй като в същото незавидно положение като България са още Испания, Тайланд, Индонезия, Турция, Гърция, Тунис.