ЕС обяви намерението си да сезира Световната търговска организация (СТО), за да оспори антидъпминговите мита, наложени от Колумбия срещу замразените пържени картофи от Белгия, Германия и Холандия, предаде агенция Франс прес, цитирана от БТА.

Миналата година Богота наложи митата за замразени пържени картофи, внос от трите държави, като се аргументира, че ЕС изнася продукта на цени под реалните производствени разходи. 

"Дадох инструкции възможно най-скоро срещу Колумбия да бъде започната процедура по уреждане на спорове в СТО", каза на пресконференция еврокомисарят за търговията Сесилия Малмстрьом и добави, че тези мерки, обявени от Богота през ноември 2018 година "са напълно необосновани и вредят на европейските компании".

Сесилия Малмстрьом уточни, че ЕС е направил многобройни опити да стигне до споразумение с колумбийското правителство. "Всичките ни опити се провалиха", заяви тя.

Белгийската асоциация на професионалистите в сектора Белгапом (Belgapom) изрази задоволство от съобщението на ЕК, приветствайки подкрепата, която тя е оказала в тази търговска битка от самото начало.

"Много сме доволни", каза генералният секретар на Белгапом Ромен Кулс. Според него мерките, взети от Колумбия, са свидетелство за протекционизъм. Той уточни, че Колумбия е била третата страна след Южна Африка и Бразилия с подобни антидъмпингови мерки. 

"Тази игра на домино трябва да спре", добави той.

Колумбийското решение засяга ограничена част от пазара. Според същия източник миналата година Белгия е произвела около 2 милиона тона замразени пържени картофи, като 90 процента от това производство е за износ. От тях само една трета е за страни извън ЕС.

Това е поредната битка, която ЕС ще започне в СТО. Най-сериозната от тях обаче е тази срещу САЩ за субсидиите за самолетни производители. СТО вече даде зелена светлина на Вашингтон да наложи мита за 7,5 млрд. евро срещу Брюксел, заради нерегламентирана държавна помощ за европейския производител "Еърбъс". Очаква се санкциите да влязат в сила скоро, освен ако двете страни не се разберат чрез преговори. Днес такава заявка даде американският търгоски представител в Организацията. В същото време ЕС се бори да докаже, че САЩ от своя страна подкрепя извън регламентите собствения си самолет - Боинг.