За първите 20 дни от кампанията (към 16.10.2019 г.) политическите субекти са похарчили общо 1 334 411 лв. (без ДДС) за медийно отразяване на кампанията за местни избори. Това сочат данните от мониторинга на Института за развитие на публичната среда.

Тази сума продължава да е сравнително малка, което може да е ефект от силно намалената по-рано тази година държавна субсидия – от 11 лв. на 1 лв. Правят впечатление и относително малките суми, които са обявили двете най-големи частни телевизии у нас – бТВ и Нова тв. Начело е БНТ с 217 817, 08 лв. за реклама от партии и кандидати. Второто място е за Канал 3.

ВМРО отново е политическата сила, която отделя най-много средства за кампанията си в медиите. Следвана от ДПС и БСП.

Най-много средства към този момент е привлякла обществената БНТ – 217817 лв. (без ДДС) (което е увеличение с повече от 100% спрямо данните от първата част от мониторинга ни), следвана от Канал 3 – 131117 лв. (без ДДС) и бТВ – 117774 лв. (без ДДС). Канал 3 има обявен и договор с рекламна агенция Кота 97 на стойност 8333.33 лв. (без ДДС), който не е бил включен в общата сума, тъй като не е ясно в полза на кой участник е. 

Най-предпочитан вестник е в. 24 часа с приходи от 97697 лв. (без ДДС), а от агенциите на първо място е Фокус Нюз (като тук са включени и договорите на радио Фокус) – 47263 лв. (без ДДС). Сред местните медии начело продължава да бъде пловдивският в. Марица с 56220 лв.(без ДДС), чиито приходи надвишават тези на традиционен национален всекидневник като в. Труд (43084 без ДДС).  

ВМРО – БНД продължава да инвестира най-много средства в кампанията – 297297 лв. (без ДДС), като това е близо трикратно увеличение спрямо първата част от мониторинга. На второ място отново е Движение за права и свободи с разходвани 145580 лв. (без ДДС), а на трето – БСП за България със 140093 лв. (без ДДС) за медийно отразяване. При последните две партии има значително по-плавно нарастване на сумите. ГЕРБ продължава да е на четвърто място с 115262 лв. (без ДДС), сочат данните.

Мониторингът обхваща 43 национални и регионални медии – 11 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции, и договорите сключени от тях. За участниците, регистрирани в Централната избирателна комисия, сме включили и договори за местно отразяване (в това число и като част от местни коалиции). 

Към 16-и октомври 2019 г. 34 от обхванатите от мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. В общия брой са включени и  в. Черноморски фар, който е обявил само първите страници на договорите и в тях няма информация за стойността им, а телевизия Алфа има публикуван един договор – с партия Атака за безвъзмездно отразяване. 

Останалите 9 медии нямат или не са публикували сключени договори с участниците в предизборната надпревара. Това са: вестниците – в. Дума, в. Сега, в. Монитор, в. Телеграф, в. Борба, в. Черно море, в. Старозагорски новини и агенциите – BGnes.com и Novini.bg.