Атаката на турския президент Реджеп Таийп Ердоган срещу кюрдите в северна Сирия може да доведе турската икономика до колапс, въпреки че бе обявено, че е временно прекратена. Турската лира вече губи от стойността си, което покачва инфлационния натиск. Това от своя страна ще принуди държавата да вдигне лихвите, което пък ще намали още повече атрактивността за чужди инвестиции. Инфлацията ще изяде и щедрите гаранции, които Турция обещава на „Фолксваген“ за построяване на завод, ако ситуацията не се успокои в следващите седмици и срещу Турция се обявят допълнителни санкции.

Един от най-големите инвеститори в страната е Германия. Отношенията между двете държави от пуча през 2016 година насам обаче са трудни и желанието за нови инвестиции там видимо е намаляло. След последната ескалация заради атаките в Сирия не само „Фолксваген“ замрази плановете си да строи нов завод за повече от 1 милиард евро там, но и друг голям германски концерн – BASF, реши да изчака, преди да продължи да кооперира с турската държава. „Германската икономика се притеснява от евентуални нови санкции срещу Турция и повечето инвеститори решиха на първо време да изчакат с плановете си“, призна и турско-германската камара в Берлин. Все още няма случаи на изтеглящи се германски фирми от турския пазар обаче. Общо 7000 германски фирми присъстват на турския пазар. Германия е най-важният търговски партньор на Турция.

За немските инвеститори пък огромният вътрешен пазар в Турция и големият брой млади, добре образовани специалисти са много привлекателна причина да инвестират в Турция. Връзките между двете държави са стари и са устоявали на всякакви кризи досега. BASF е на турския пазар още от 1880 година. От Анкара концернът координира и бизнеса си в Африка, Азия и Близкия Изток. Оборотът му през 2018 година в Турция надхвърля 800 милиона евро. Въпреки това BASF също обяви, че засега замразява плановете си за още инвестиции. „Ще ги подновим, едва когато имаме отново сигурност и нормална възможност за дългосрочно планиране“, обявиха от концерна пред немския в. „Виртшафтсвохе“. Вестникът се допита до някои от най-големите германски фирми за плановете им в Турция.

Друг голям инвеститор, който също засега само ще наблюдава ситуацията и няма да предприема нови вложения, е производителят на машини за пробиване на тунели „Херекнехт“. С негови машини се прави метрото в Истанбул.

По същия начин реагира и „Сименс“. Най-много от ситуацията вероятно ще пострава „Даймлер“, които са изнесли голяма част от производството си в Турция.

В Турция се намира и най-големият производствен център на завода за камиони и автобуси MAN.

Оръжейният експорт засега не търпи големи загуби, тъй като той бе драстично намален още при първата ескалация на отношенията с Турция. Засега се изпълняват само поръчани преди 2010 година продукции, нови няма. Санкциите засега позволяват на „Тюсен-Круп“ да достави 4-те подводници, чията продажба е договорена още през 2009 година. Турция купуваше танкове от Германия, но германските производители стопираха производството си още преди години, когато се оказа, че танковете им са твърде лесна мишена за терористите от „Ислямска държава“. Провалът към днешна дата може да се нарече и късмет, тъй като по тази причина оръжейните производители няма да претърпят големи нови загуби.