Премиерът Бойко Борисов вози в служебен автомобил (прословутия джип) кандидат за кмет от ГЕРБ, събеседва с него, обикаля обекти и излъчва на живо във фейсбук - това все пак може да е нарушение на Изборния кодекс в частта за ограниченията за предизборната агитация. Това става ясно от решение на ЦИК, с което се отменя и връща решение на Общинската избирателната комисия във Велико Търново.

Жалба срещу премиера за погазване на поне два текста от Изборния кодекс - забраната за безплатно ползване на административен ресурс и забраната за ползването на държавен  и общински транспорт в предизборната кампания, бе подадена от представителя на БСП за България, АБВ и Д21  в Търново. Поводът обиколка на Борисов в работно време и в качеството му на министър-председател с кандидата за кмет на града от ГЕРБ Даниел Панов. Последният бе кмет досега, но според изборните правила той не представлява община Велико Търново от момента на регистрация за изборите. След нея е длъжен да излезе в отпуск, а реално действащ кмет, който представлява общината (в това число и пред изпълнителната власт) е някой от зам.-кметовете. 

ОИК-Велико Търново обаче постанови по жалбата от левицата, че нарушения няма... защото фейсбук и профилът на премиера там не е "медийна услуга" по смисъла на закона, откъдето следвало, че неправомерна агитация няма. Останалите обстоятелства - ползване на служебен автомобил безплатно с цел агитация, така и не са били обсъдени от местните изборни надзорници. Или поне това не е отразено в решението им. 

От обединената левица в Търново очаквано се обърнаха с жалба до ЦИК. А от решението по нея става ясно, че ЦИК не е съгласна с аргументите и решението на местната изборна комисия:

"Жалбоподателят оспорва в срок решението за оставяне на сигнала му без уважение като неоснователен, като подробно развива оплаквания,  че не е изследвана фактическата обстановка, че обстоятелствата сочат на осъществяване състава на нарушение по чл. 168, ал. 3 ИК. Счита, че решението на ОИК – Велико Търново е незаконосъобразно, тъй като разпространението на записа на беседата на министър-председателя с кандидата за кмет на Велико Търново е осъществено не само в социалната мрежа фейсбук, но и от много други медии. Прилага и доказателства за това. Моли за отмяна на атакуваното решение като незаконосъобразно.

Централната избирателна комисия, след като се запозна с всяко едно от приложените към преписката доказателства и с всичките в цялост, намира жалбата за допустима, подадена в срок и от лице с правен интерес, а по същество за основателна", пише в решението на ЦИК по казуса.

Централните изборни надзорници обясняват, че наистина ОИК-Велико Търново не е изследвала в цялост изложената в сигнала към нея фактическа обстановка и е мотивирала решението си единствено с аргумента, че данни за извършеното нарушение се съдържат само във фейсбук страницата на министър-председателя.

"Вместо това е била длъжна да изследва дали в действителност отговарят на обективната истина твърденията, съдържащи се в първоначално подадения сигнал, че министър-председателят Бойко Борисов, със служебния си автомобил, който лично шофира, и с ескорт от коли на МВР е направил пътуване из града, като е беседвал в автомобила с кандидата за кмет на ПП ГЕРБ Даниел Панов, коментирайки различните обекти, през които минават, отчитайки направеното през предходния мандат на кмета, изслушвайки и коментирайки плановете му за следващия мандат.

Не е отчетен и несъмненият факт, видно от приложените доказателства към жалбата, че освен в личната фейсбук страница на премиера, въпросният тур из града е отразен на интернет страниците на няколко други медийни доставчици", продължават с аргументите от ЦИК.

Припомня се и още едно правило от Изборния кодекс - а именно, че фейсбук профилите наистина не са "медийна услуга", но... и в това има изключение - "медийна услуга" са страниците на медии (печатни и електронни) в социалната мрежа.

"Видно е от приложените към жалбата доказателства и съдържанието на публикувания разговор по време на пътуването, че въпросното събитие е предизборна агитация в полза на кандидата за кмет на ПП ГЕРБ във Велико Търново", обяснява още ЦИК.

Освен това изборната комисия в Търново не е изяснила със сигурност, "но е твърде вероятно, видно от материалите, пътуването в действителност да е осъществено със служебния автомобил на премиера, ескортиран от автомобили на МВР, което е използване на публичен административен ресурс". 

"В конкретния случай дори не е от най-съществено значение къде и как е разпространен въпросният клип, а дали въпросното деяние в действителност се е осъществило", казва още  ЦИК в решението си.

Централната комисия дори открива още едно потенциално нарушение на изборните правила - което не е отразено в сигнала на БСП за България и коалиционните им партньори. А именно: "Не е обсъдено също така и обстоятелството, че във въпросния видеоматериал са използвани и деца (ученици), за което компетентна да установи наличие или не наличие на нарушение по Закона за закрила на детето, е Държавната агенция за закрила на детето и сигналът в тази му част е следвало да се изпрати по компетентност на последната".

ЦИК постановява, че решението на ОИК-Велико Търново е незаконосъобразно и следва да бъде отменено. Преписката е върната обратно в местната изборна комисия и се иска ново произнасяне, но като се съобразят аргументите на ЦИК, описани по-горе. 

Но... въпросното решение на практика е подкрепено от по-малко от 2/3 от присъстващите членове на ЦИК. В тази ситуация е твърде вероятно казусът в крайна сметка да стигне до административния съд. 

Ако в крайна сметка нарушение на изборните правила от премиера Бойко Борисов и останалите участници в сюжета бъде окончателно установено, наказанието е от 3000 до 15 000 лв. глоба - за безплатно ползване по време на кампания на публичен административен ресурс.