"БДЖ-Пътнически превози" ЕООД обяви днес търг по Закона за обществените поръчки за производство и доставка на 40 броя новопроизведени пътнически вагони на стойност малко над 76 млн. лв. без ДДС, става ясно от интернет страницата на дружеството. 

Според обявлението на БДЖ, компанията има нужда от 14 броя второкласни пътнически вагони, както и 8 такива, но пригодени за лица с увреждания и лица с намалена подвижност. Държавната железница ще закупи и 10 броя първокласни пътнически вагони, както и цели 8 броя от т.нар. "вагон-бистра", тоест вагони с ресторанти. 

В общата сума на обществената поръчка влиза и доставката и монтажа на два броя стендове за контрол и изпитване на спирачни цилиндри, пълното обслужване на новите 40 вагона за гаранционния период, включително с осигуреното количество резервни части и материали. 

За тази обществена поръчка на държавната железница се знаеше от известно време, но не беше ясно дали Агенцията по обществени поръчки ще одобри процедурата. Причината беше, че заданието попадна в "случайния подбор" на Агенцията за специална проверка, което на практика забави обявяването на търга. 

Желанието за придобиване на новите вагони е част от цялостната стратегия за обновяването на подвижния фонд на дружеството, което е известно с остарелите си и амортизирани композиции. Очаква се, че в близките дни ще бъде пусната поръчка и за 30-ина употребявани вагона, които биха стрували още около 2 млн. лв. 

Очакват се и инвестиции в нови вагони. Миналата година БДЖ направи опит да закупи нови влакове, но търгът беше обявен за незаконен от КЗК и регулаторът спря поръчката. Тогава основната жалба дойде от германския жп гигант "Сименс Мобилити". Търгът бе за 42 мотриси и за рекордната сума от общо 675 милиона лева. 450 млн. лв. са за купуване на машините, а останалите - за поддръжка и ремонт. 

"Сименс" депозира цели 13 страници забележки по тръжната процедура и предупреди, че България е иска да купи неефективен и остарял подвижен състав и че някои от заложените клаузи в документацията навяват съмнения за нечестно състезание. Сред странностите в търга беше това, че производителят ще поеме поддръжката на закупените влакове само за 15 години, а не за 30, какъвто бе първият вариант. Освен това БДЖ искаше да си купи вагони, развиващи максимална скорост от 160 км/ч., неотчитайки, че дори новият подвижен състав трябва да дойде максимално най-скоро - тоест още през 2024 г., те ще бъдат в движение още 30-40 години. Когато вагоните ще са съвсем морално остарели.