11% от българите признават, че биха приели да гласуват срещу заплащане, друг стимул или по принуда. Тези 11% се равняват условно на над 600 хиляди души – от общо около 5,5 милиона постоянно пребиваващи у нас и имащи право на глас.

Това сочат данни от национално представително изследване на "Галъп интернешънъл", проведено в периода между 4 и 11 октомври сред 796 души и е представително за населението на България на възраст 18+. Представените данни са част от ежемесечната изследователска програма на агенцията.  

Към тези 11 на сто вероятно може да се добавят и известна част от тези 8% колебаещи се. Сред онези, които със сигурност се очаква да гласуват на тези местни избори, процентът признаващи си също е над една десета. Въпрос на спекулация е колко всъщност са онези, които са склонни да дадат гласа си в контролирана посока, но не си признават.

Все пак 81% не биха, а останалите 8% не могат да преценят.

Най-високи се дяловете на онези, които си признават, че биха гласували при стимул или принуда, сред най-бедните и ниско образованите, при ромите делът на склонните е 40%. За поредна година се установява, че най-младите са и в най-голяма степен склонни на откровеност по въпроса за зависимия вот. Това е и индиректно отражение на демографската ситуация в страната, която се характеризира с все по-сериозна гетоизация сред най-млади възрастови групи. Разбира се, за немалка част от гласоподавателите би трябвало да отчетем икономическата безизходица или работодателската принуда.

Разбира се, няма как да се очаква, че хората ще бъдат докрай искрени при такъв въпрос, но все пак степента, в която подобни неща се признават, е показателна и за цялостната величина на явлението „контролиран вот“, отбелязват от агенцията.

Поредица журналистически разследвания на евроизборите ясно показаха, че величината и географията на този тип вот става все по-решаващо обстоятелство за крайния резултат. В момента на различни места се чуват цени на глас до 150 и дори до 200 лв. Подправяне на протоколи, превръщане на бюлетини в невалидни, опити за купуване на цели комисии с цел постигане на по-големи и сигурни разлики в резултатите – това са често обсъждани теми преди всяка кампания. Купеният вот може да бъде особено решаващ на местни избори с реален залог на много места, като зависимите вотове или некоректните практики могат да повлияят в много по-голяма степен, отколкото на национални избори. За да подмениш вота в някое населено място, на местните избори е нужно не толкова голямо количество гласове, напомнят от "Галъп интернешънъл".