Американски сенатори обвиниха самолетната компания "Боинг", че строи "летящи ковчеци" и че повтаря "модел на умишлено прикриване", след като се опита да си осигури разрешение за полет на своите 737 Max 8. 

Обвинението бе отправено от членове на комисията на търговията в горната камара срещу изпълнителния-директор на корпорацията Денис Мюленбург.

Сенаторите споделиха, че са сериозно загрижени от практиката на "Боинг" да поставя печалбата над безопасността, заради опита ѝ да избърза с процеса по получаване на разрешение.

Два самолета 737 Max 8 катастрофираха, което доведе до смъртта на 346 души.

Мюленбург призна, че компанията е допуснала "грешки".

"Взехме поука от инцидентите и идентифицирахме промените, които трябва да бъдат направени", заяви той.

"Небрежност и несериозност"

Законодателите настояха, че шефовете на "Боинг" са били запознати с проблемите в автоматичната система за контрол на 737 Max, познати като MCAS, които бяха доказани за водещ фактор и при двата последни инцидента.

Сенатор Роджър Уикър заяви, че разменените съобщения между служители на "Боинг" по време на процеса по сертифициране, които провокираха въпроси относно системата MCAS, са демонстрирали "притеснително ниво на небрежност и несериозност". Мюленбург отвърна, че наскоро е научил за тази комуникация и допълни, че не може да предостави информация за нея.

Сенатор Ричард Блументал обяви, че от "Боинг" са конструирали "летящ ковчег" и че са прикривали нередностите в дизайна. 

Роднини на загиналите от катастрофите присъстваха на излушването и споделиха пред "Би Би Си", че Мюленбург е искал да се измъкне от неудобните въпроси и настояха за оставката му.

"Искам да заяви директно, че понася отговорност за смъртта на 346 души, защото тези катастрофи можеха да бъдат предотвратени", заяви Пол Нжогоре, който загуби пет члена на семейството си при катастрофата в Етиопия. 

Аднаан Стумо, чиято сестра Самя загина при същия инцидент, подчерта, че Мюленбург трябва да си подаде оставката "и да влезе в затвора".

Сенатори критикуваха и регулаторния процес, като посочиха, че се наблюдава прекомерен "уют" в отношенията между компанията и отговорните лица във Федералната администрация по авиацията (ФАА).

Блументал определи процеса по сертифициране като "напълно развален". Мюленбург отбеляза, че компанията подкрепя "строго наблюдение", но отказа да подкрепи увеличаване на властта на ФАА. Той посочи, че безопасността се увеличава чрез наблягане на техническата експертиза в бранша.

Компанията също оспори обвинението, че се наблюдава "уют" между нея и регулаторите.

"Това не е уютна връзка. Това е професионална връзка", каза главният инженер на "Боинг" Джон Хамилтън.

След заземяването на 737 Max през март, фирмата обяви, че поправя софтуер и че е преработила процедурите за преглед.

Сенаторите обаче заявиха, че продължителното забавянето на повторното сертифициране поставя под сериозно съмнение първоначалното одобрение.

Те обвиниха "Боинг", че не е споделяла достатъчно информация за системата MCAS с регулатори или пилоти, въпреки способността ѝ да контролира траекторията на самолета.

Сенаторката Мария Кантуел заяви, че катастрофите трябва да доведат до по-широк контрол върху автоматизираните системи, които стават все по-често срещани - не само в самолетите, но и в автомобилите и други превозни средства.

"Това е въпросът на деня", каза тя.