Цялата информация за всяка обществена поръчка - от документацията, през договорите, анексите и привлечените подизпълнители - да е налична в новия електронен Регистър на обществените поръчки (РОП) - такава промяна в закона е приел Министерският съвет днес. Самият законопроект все още не е публикуван, но от съобщението за одобрението му се разбира, че в елекронната папка на всеки обявен търг ще се съдържа цялата документация. 

Създаването и въвеждането на електронната система за обществени поръчки е сред основните приоритети на вицепремиера Томислав Дончев. И сега всички възложители на поръчки на държавно и местно ниво са длъжни да поддържат свой "профил на купувача". Данните за търговете са налични и в сайта на Агетцията за обществените поръчки. Наборът от документи обаче рядко включва неща като анекси и най-вече договори с подизпълнители. С новия РОП идеята е всички обявления, движението по тях и документацията да са на едно място. 

В одобрените промени в Закона за обществените поръчки, които ще бъдат внесени в парламента за окончателно решение, се предвижда по-ранно вписване на профилите на възложителите в общата система. Това трябва да се случва от 1 януари 2020 г. Целта - да се съкрати времето и разходите на възложителите за поддържане на досегашните профили на купувача. За всички възложители остава задължението да поддържат тези профили до приключване на всички поръчки, открити преди първия ден на новата година, гласят измененията. 

В името на публичността, както твърдят от правителството, в законовите текстове е заложено още в РОП да се публикуват и поканите до определени лица за участие в обществените поръчки, а не само обявите за събиране на оферти.

Друга промяна гласи, че ще има възможност на всички разпоредители с бюджет от по-висока степен, а не само първостепенните, да възлагат поръчките на подчинените си разпоредители с бюджет. Промяната, засягаща изчисляване на прогнозната стойност на всеки търг, гласи, че актуалността на цената ще е към момента на обявление на поръчка, а не към конкретна фиксирана дата.

"Доколкото в определени случаи е обективно невъзможно прогнозната стойност да се определи чрез пазарни проучвания или консултации, новата редакция на разпоредбата не предвижда задължение, а посочва начина, по който може да бъде определена актуалната пазарна стойност на обществената поръчка", мотивира се правителството.

Друга важна промяна е свързана с прецизиране на разпоредбите за вътрешното (in­house) възлагане. Става дума за случаите, когато възложителят - държавна институция, община - е свързан с изпълнителя на търга.  

"Допълнено е едно от условията за прилагане на in house възлагането, свързано с наличието на пряко частно капиталово участие в контролираното юридическо лице. Освен останалите условия, за да е допустимо, то следва да произтича от разпоредби на националното законодателство, които са в съответствие с Договора за Европейския съюз и Договора за функционирането на Европейския съюз. В тази връзка, с преходна разпоредба, е предвидено в едномесечен срок от влизането в сила на закона прекратяване на договорите, които не отговарят на това условие", пише в мотивите.