Проектът на актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2020-2022 г., публикуван миналия петък от Министерството на финансите като мотиви към законопроекта за държавния бюджет, предвижда да бъдат насочени капиталови трансфери за ремонти, рехабилитация и укрепителни дейности на пристанищната инфраструктура. Общо преводите от правителството към тези обекти ще бъдат на стойност близо 245 млн. лв., а цели 220 млн. лв. от тях ще бъдат похарчени за развитие на пристанищната инфраструктура в района на град Варна. Случайно или не там се намира и новото пристанище на ТЕЦ-Варна, чийто собственик е почетният председател на ДПС Ахмед Доган.

Припомняме, че на 12 юни тази година Доган регистрира дъщерна компания на ТЕЦ-Варна - дружеството "Пристанище ТЕЦ-Езерово". Новата фирма трябва управлява бъдещото търговско пристанище, което Доган възнамерява да изгради на мястото на въглищния терминал на ТЕЦ-а във Варненския залив. 

От МФ поясняват, че размерът на предвидените капиталови трансфери от държавния бюджет за периода 2020-2022 г. е 111,0 млн. лв. за 2020 г., 131,0 млн. лв. за 2021 г. и 11,0 млн. лв. за 2022 г.

Основното обяснение за концентрацията на финансов ресурс точно във Варна пък е, че това е нужно във връзка със съвременните тенденции за увеличаване големината на корабите, което поставя определени изисквания относно дълбочината на подходите към пристанищните терминали.

"Тези инвестиционни решения ще позволят бързото изграждане функциониране на контейнерен терминал, два терминала за зърно, терминал за течни товари (сярна киселина) и терминал за петролни продукт", пишат от финансовото ведомство. 

През лятото изпълнителният директор на ТЕЦ-Варна и бивш транспортен министър в правителството на Пламен Орешарски - Данаил Папазов, обяви, че компанията ще инвестира около 89 млн. евро в реконструкция и обновяване на пристанището. Тогава от думите на Папазов стана ясно, че се водят преговори за привличане на чужд инвеститор от Лондон. Той щял да се включи с до 50% от дяловете в новосъздадено дъщерно дружество на ТЕЦ-Варна – "Пристанище ТЕЦ-Езерово", което да оперира порта.

Макар и Папазов да не назова името на чуждата компания, посочи, че преговорите с чуждия инвеститор се водят от над половин година. Припомняме, че Папазов ръководи държавното дружество "Пристанище-Варна" в периода от 2001 до 2013 г. В края на 2017-а купи чрез фирмата си "Сигда" ТЕЦ-Варна и няколко месеца по-късно прехвърли на Доган мажоритарния дял. В ръководството на "Пристанище ТЕЦ-Езерово" е и Адриан Атанасов, който е дългогодишен финансов директор на "Пристанище-Варна".

Сега, видимо от проекта на МФ, изглежда, че държавата е решила да "удари едно рамо" на финансирането на ремонтните дейности по пристанището на господин Доган. 

ТЕЦ-Варна е част от т.нар. Студен резерв - осигурява три блока за целта, като това е над 60% от резерва за българската енергийна система. Тоест - ако възникнат кризисни ситуации - например криза с газа, стачки на миньори и др., три от 210-мегаватовите блокове в ТЕЦ-Варна ще се включат в случай на недостиг на електроенергия. За да се поддържат мощностите в готовност, но без да произвеждат ток, държавата плаща. Кой ще е част от резерва решава ЕСО чрез обявяване на търгове. ТЕЦ-Варна спечели такъв търг през 2017 г., измествайки един от играчите на този пазар - държавната ТЕЦ "Марица-изток 2". До средата на 2019 г. се очаква централата да е получила от държавата плащания в размер на 27 млн. лв.