БДЖ ще закупи допълнителни общо 70 вагона и 10 локомотива през следващата година. Това съобщи министърът на транспорта Росен Желязков тази сутрин в ефира на БНТ.

Той заяви, че инвестициите са нужни не само, за да се осигурят безопасност, бързина и удобства за клиентите на железницата, но и за да се модернизира подвижният състав. Новите вагони и локомотиви пък ще са приоритет, защото през 2024 г. договорът на БДЖ с държавата за ексклузивни права изтича и дружеството ще трябва да излезе на либералния пазар. 

"Тогава всяко една европейска компания може да дойде и да се конкурира с БДЖ и ако ние не сме готови да предложим добра услуга, ще започнем да губим", заяви Желязков. 

Той обясни, че към момента собствените приходи на холдинга са около 59 млн. лв., а субсидията, която получава от държавата за последната година е била за 175 млн. лв. Това на практика означава, че от средната цена на билета един пътник поема едва 2,9 лв., докато другите 12 лв. нужни за поддръжката са от държавния бюджет. 

Министърът не назова точната сума, която ще бъде изхарчена за новите вагони и локомотиви, но спомена, че тя ще бъде над 100 млн. лв. През първите два програмни периода за европейско финансиране в БДЖ са били инвестирани над 4 млрд. лв., а Желязков заяви, че очаква през новия период те да бъдат поне още толкова. 

На въпрос на водещия от кое зависи бързото движение на влаковете, министърът обясни, че всичко е въпрос на разчети. И добави, че движението със скорост до 160 км/ч изразходва един и същи ресурс за инфраструктура и подвижен състав, но с всеки следващите 10 км/ч цената се увеличава. 

"Имайки предвид кратките разстояния в страната, за България скоростта трябва да е съизмерима между цената и качеството на услугата".

Български пощи ще разпространяват печатните медии

Днес пред БНТ Росен Желязков уточни отново идеята на Министерския съвет "Български пощи" да разпространяват печатните медии. Основното е дружеството да се включи на либералния пазар като конкурентен играч на другите разпространители. 

"Целта е да се премахнат съмненията за монополизация на пазара и да се изкорени усещането, че някой изнудва издателите", повтори днес Желязков. 

По думите му "Български пощи" има целия логистичен ресурс да се справи със задачата. На въпрос кой може да се възползва от услугата на държавата, Желязков беше категоричен, че всички издатели и крайни продавачи могат да сключат договори с "Български пощи".

"Да и "Лафка", ако поискат, могат да сключат с нас договори за доставка. Но трябва да имате предвид, че от 6000 крайни точни, те имат само около 1000 обекта", заяви Желязков. 

Желязков поясни още, че продължават преговорите по един от най-важните проблеми пред българските превозвачи - приемането на спорния пакет "Мобилност".

"В момента вървят т.нар. триалози - в Съвета, където са държавите, в Европейския парламент, където са депутатите и Европейската комисия. Има четири основни теми - за връщането на камиона, връщането на водача, забраната за седмична почивка в кабината и директивата за командировки. Ние се опитваме да преговаряме, като няма да отстъпим от отпадането на връщането на камиона, за което сме готови и на съд, връщането на водача, за което считаме, че трябва да бъде доброволно, както и забраната да се спи в кабината, но тогава, когато са осигурени необходимите условия", каза Росен Желязков.