Режисьорът Мартин Скорсезе, който наскоро се изказа критично за супергеройските филми и отвори широка дискусия по темата, е обмислял да режисира „Жокера“, но се отказал, тъй като нямал време, а и не могъл да измисли прехода на героя в персонаж за комикс.

В интервю за Би Би Си режисьорът споделя, че в „Жокера“ на Тод Филипс вижда влияние от собствените си филми, без да споменава конкретни елементи от нито едно от заглавията си, пише „Варайъти“.

Скорсезе мислил дали да режисира филма в последните четири години.

„Реших, че нямам време за това, казва Скорсезе. - Тод ми каза: „Марти, филмът е твой“, но аз отговорих: „Не знам дали го искам“. Поради лични причини не исках да се замесвам, но познавам сценария много добре.“

Той изтъкна изпълнението на Хоакин Финикс като архиврага на Батман и отбеляза, че според него именно това е превърнало филма в „забележителна работа“. По неговите критерии „Жокера“ не се числи към супергеройските филми, но въпреки това не знаел как да подходи така, че „да направи следващата стъпка, която е персонажът да се превърне в герой от комикс“.

„Той [Жокера] се развива в абстракция, продължава мисълта си режисьорът. - Това не означава, че е лошо изкуство. Може да бъде, но за мен не е, следите ли ми мисълта?“

Наскоро Скорсезе разбуни духовете в киносредите с коментар, че филмите на „Марвел“ „не са кино“, а „увеселителен тематичен парк“. Това мнение по-късно защити и друг голям режисьор, Франсис Форд Копола. На 4 ноември вечерта Скорсезе публикува в „Ню Йорк Таймс“ дълго изявление, в което обясни и смекчи първоначалния си коментар.

„Много франчайзи се създават от хора със значителен талант и артистизъм. Това се вижда на екрана, пише режисьорът, който в момента е в промоционален период на най-новия си филм „Ирландеца“. - Фактът, че самите филми не ме интересуват, е въпрос на личен вкус и темперамент. Знам, че ако бях по-млад, ако бях остарял по-късно, щях да се вълнувам от тези филми и може би дори щях да искам да направя един.“

Създателят на „Добри момчета“ защити собствения си вкус като кинозрител от „продуктите на „Марвел“, както нарича филмите от поредицата „Отмъстителите“. Според него те са „маркетингово проучени, тествани от публиката, проверени, модифицирани, препроверени и премодифицирани, докато не станат готови за консумация“.

Той признава, че творческият екип в „Марвел“ има талант да разказва истории, но блокбъстърите „са всичко онова, което филмите на Пол Томас Андерсън, Клер Дени, Спайк Лий, Ари Астър, Катрин Бигълоу или Уес Андерсън не са“.

„Когато гледам филм на някой от тези режисьори, знам, че ще видя нещо абсолютно ново и ще бъде отведен към непознати и дори неназовими полета на преживяване“, казва Скорсезе.

В обобщение, режисьорът заявява, че на супергеройските филми им липсва „откровение, мистерия или чиста емоционална опасност, защото нищо не е изложено на риск“.

По-нататък Скорсезе се фокусира върху масовата аудитория и забележителния финансов успех. За това режисьорът обвинява Холивуд и неговата обсебеност от печалба.

„Най-заплашителната промяна се случи под прикритието на нощта: бавното, но сигурно елиминиране на риска. Много филми днес са перфектни продукти, готови за незабавна консумация, обяснява режисьорът. – Времето е опасно за филмово показване и има все по-малко независими киносалони от всякога. Уравнението се обърна и стриймването се превърна в основна система за доставяне. И все пак не познавам нито един режисьор, който да не иска да създава филми за големия екран, за да се прожектират пред публика в салони.“

Някои веднага изтъкнаха, че думите му звучат лицемерно, особено предвид, че Скорсезе се кани да пусне „Ирландеца“ в „Нетфликс“. Това обаче той обясни още преди време – поради високия бюджет на филма, редица холивудски студиа са отказали да го финансират, затова той бил принуден да избере видеоплатформата като продуцент и разпространител.

„Ирландецът“ тръгва в „Нетфликс“ на 27 ноември.

Площад Славейков