Article_top

Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ) тепърва сформира нова работна група, която ще обсъжда тарифите за използването на тол системата в България. Това се случва само няколко месеца преди въвеждането ѝ, въпреки че планове се готвят от няколко години, а правителството работи изключително активно за стартирането ѝ. Това стана ясно вчера на пресконференция, в която участваха както ръководството на АПИ, така и министърката на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. 

Припомняме, че през лятото т. нар. Обществен консултативен съвет, който трябваше да отговаря за въвеждането на системата, създаде първата такава работна група, но информация за нейната работа и решение към момента няма. 

По думите на проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ, след като експертите стигнат до една опрелена цена, тя ще бъде публикувана за обществено обсъждане. След това всички заинтересовани страни ще имат на разположение 30 дни да отправят своите предложения по тарифите. В началото на декември, преди да изтече крайният срок за подаване на предложения, консултантът на АПИ – Световната банка, ще организира форум за електронната система за събиране на пътни такси. Това е втора консултация на АПИ със Световната банка, която преди повече от година предположи, че възможностите за цена на км за камионите варира от 12 до 26 стотинки. 

Чак след като тарифите бъдат публично оповестени пък ще започне и вторият тестови етап на тол системата – с бордови устройства в предоставени от транспортния бранш превозни средства. Първият етап от тестовия период обхвана издаването на маршрутни карти и тол калкулатора, чрез който по тестови тарифи превозвачите имат възможност да изчислят цената на традиционните си маршрути и да планират бюджетите си за 2020 г.

"Ще балансираме така тарифите и покритието на пътищата с тол, че отражението върху цените на стоките от първа необходимост да е минимално", заяви вчера проф. Асенов. 

По думите на проф. Асенов за третокласните пътища няма да се плаща тол такса, а по тях минават доставчиците за вътрешния пазар. Механичното разглеждане на тарифите от точка А до точка Б, "без мъдро реорганизиране на автопарка и логистичните сили", няма как да доведе до ефективност на транспортната услуга, коментира той.

Междувременно на пресконференцията стана ясно и че камионите ще плащат за използването на 6050 км от републиканската пътна мрежа, която е общо малко над 20 000 км.  В момента за преминаването по нея товарните автомобили над 3,5 тона плащат е-винетка. Безплатни остават и 20 000 км общински пътища.

Министър Аврамова пък обяви, че очаквания приход от тол системата през следващата година се равнява на 450 млн. лв. от тежкотоварни автомобили. Освен тях се очаква да се съберат и малко под 300 млн. лв. от електронни винетки.

Приходите от тол таксите ще постъпват в централния бюджет, оттам ще се преразпределят към бюджета на министерството.

Въпреки че тол системата все още не работи, правителството вече започна да преразпределя евентуалните постъпления от нея. В началото на септември, само за седмица, Министерският съвет успя за разпредели общо близо 1 млрд. лв. от бъдещите приходи на държавата от пътни такси в следващите години. За строеж и ремонт на пътища.

 

Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ) тепърва сформира нова работна група, която ще обсъжда тарифите за използването на тол системата в България. Това се случва само няколко месеца преди въвеждането ѝ, въпреки че планове се готвят от няколко години, а правителството работи изключително активно за стартирането ѝ. Това стана ясно вчера на пресконференция, в която участваха както ръководството на АПИ, така и министърката на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. 

Припомняме, че през лятото т. нар. Обществен консултативен съвет, който трябваше да отговаря за въвеждането на системата, създаде първата такава работна група, но информация за нейната работа и решение към момента няма. 

По думите на проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ, след като експертите стигнат до една опрелена цена, тя ще бъде публикувана за обществено обсъждане. След това всички заинтересовани страни ще имат на разположение 30 дни да отправят своите предложения по тарифите. В началото на декември, преди да изтече крайният срок за подаване на предложения, консултантът на АПИ – Световната банка, ще организира форум за електронната система за събиране на пътни такси. Това е втора консултация на АПИ със Световната банка, която преди повече от година предположи, че възможностите за цена на км за камионите варира от 12 до 26 стотинки. 

Чак след като тарифите бъдат публично оповестени пък ще започне и вторият тестови етап на тол системата – с бордови устройства в предоставени от транспортния бранш превозни средства. Първият етап от тестовия период обхвана издаването на маршрутни карти и тол калкулатора, чрез който по тестови тарифи превозвачите имат възможност да изчислят цената на традиционните си маршрути и да планират бюджетите си за 2020 г.

"Ще балансираме така тарифите и покритието на пътищата с тол, че отражението върху цените на стоките от първа необходимост да е минимално", заяви вчера проф. Асенов. 

По думите на проф. Асенов за третокласните пътища няма да се плаща тол такса, а по тях минават доставчиците за вътрешния пазар. Механичното разглеждане на тарифите от точка А до точка Б, "без мъдро реорганизиране на автопарка и логистичните сили", няма как да доведе до ефективност на транспортната услуга, коментира той.

Междувременно на пресконференцията стана ясно и че камионите ще плащат за използването на 6050 км от републиканската пътна мрежа, която е общо малко над 20 000 км.  В момента за преминаването по нея товарните автомобили над 3,5 тона плащат е-винетка. Безплатни остават и 20 000 км общински пътища.

Министър Аврамова пък обяви, че очаквания приход от тол системата през следващата година се равнява на 450 млн. лв. от тежкотоварни автомобили. Освен тях се очаква да се съберат и малко под 300 млн. лв. от електронни винетки.

Приходите от тол таксите ще постъпват в централния бюджет, оттам ще се преразпределят към бюджета на министерството.

Въпреки че тол системата все още не работи, правителството вече започна да преразпределя евентуалните постъпления от нея. В началото на септември, само за седмица, Министерският съвет успя за разпредели общо близо 1 млрд. лв. от бъдещите приходи на държавата от пътни такси в следващите години. За строеж и ремонт на пътища.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията