Френско-германският консорциум, който спечели правото на концесия за летище София, ще изгради и водоснабдителното съоръжение, пречиствателната станция за отпадни води, система за наблюдение на диги по бреговете на река Искър. Това става ясно от инвестиционните намерение на компанията, която днес изпрати съобщение до медиите с подробности за идеите си за развитие на летището. 

В подробната програма на концесионера влизат още планове за инвестиции в летищното оборудване и инфраструктура, които щели да подобрят значително оперативната ефективност на летище София. Те включват преустройство на обозначителната система на перона на Терминал 1, противопожарна станция с чисто ново учебно съоръжение, обновяване на съоръженията за поддръжка и много други инвестиционни проекти. Идеята е да бъдат въведени най-високите стандарти на летище София, включително „задкулисно“ оборудване и инфраструктура, които потребителите няма да виждат, но които имат огромно влияние върху техния комфорт.

Третият терминал на летището пък трябва да бъде готов до 2030 година. 

"Това ще е основният фокус за този период и ще се осъществи наред с извеждането от експлоатация на Терминал 1", коментират от консорциума. 

Преди това обаче за двата работещи терминала ще бъде създадено повече използваемо пространство. Така идеята е следната - реновиране на Терминал 1 и модернизиране на Терминал 2, който ще разполага с увеличен капацитет, нови търговски площи и обособени места за хранене. 

Преустройството на летището ще осигури привлекателни сгради, нови съоръжения, интуитивно ориентиране и свръхмодерни технологии, твърдят още от компанията.

"Всичко това ще бъде в полза на пътниците, посетителите,  служителите и партньорите. Преживяването на пътниците ще бъде ключовият фокус и ще се отчита при всяко решение, което се взима от оператора на летището."

Генерално - избраният концесионер смятал да превърне летището в " отражение на град София и околностите му, а пътниците ще се почувстват потопени в българската култура".

"Първото нещо, което хората ще виждат, когато влизат в летището, ще бъде България", пишат от компанията. 

Междувременно сделката по избор на концесионер в момента се разглежда от КЗК, заради обжалване на процедурата от другите участници в състезанието. Решение на антимонополния орган все още няма. Каквото и да е то обаче, може да се предположи, че в крайна сметка ще стигне и до Върховния административен съд. В края на миналата седмица министърът на транспорта Росен Желязков каза, че не може да предполага кога ще излезе решението на КЗК, но даде да се разбере, че властта очаква за реалистично подписването на договор за концесията в началото на следващата година.

Припомняме, че въпреки че сделката не е сигурна, правителството има идея как да похарчи първоначалната вноска на концесионера към хазната в размер над 500 млн. лв. - за покриване на част от задълженията на БДЖ и Държавно предприятие "Железопътна инфраструктура".

Иначе консорциумът "СофКънект", с водещи партньори операторът на летище Мюнхен и "Меридиам", плюс "Щрабаг", освен изискуемото от държавата еднократно плащане в началото на 550 млн. лв, предложи третото по големина годишно концесионно възнаграждение 24,54 млн. евро или второто по размер в проценти – 32 на сто от общите приходи от всички дейности за текущата година. Кандидатът обеща и най-малък паричен обем от инвестции за срока на концесията - 608 млн. евро. 

Последната сума обаче може да набъбне – според документацията за концесията трябва в първите 5 години избраният концесионер да направи анализ за нуждата от изграждане на нова писта на летище София. В случай, че от такава има нужда, това би била отделна инвестиция – извън обявените в офертата. А според анализите към момента при предложения ръст на трафика в годините, нужда от нова писта ще има