Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и гръцкият му колега Константин Караманлис декларираха взаимен  интерес от продължаване на проекта за създаването на железопътен коридор „Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе". Това съобщиха тази сутрин от министерството на транспорта на своя интернет сайт. 

Двамата министри са се срещнали на Четвъртата среща на върха в Солун. Форумът събира за пореден път представители на правителствата и индустрията от региона и света.

Министър Желязков подчертал, че през 2019 г. двете държави са постигнали напредък в преговорите за мултимодалния коридор, като в същото време българската страна предлага среща с новия състав на гръцкото правителство, пишат още от ведомството. 

Какъв обаче точно е този напредък не е много ясно. Ясно е, че меморандумът за железопътната връзка беше подписан още в началото на септември на 2017 година между тогавашния министър Ивайло Московски и неговия тогавашен колега Христос Спиртиз от правитеството на Алексис Ципрас. Тогава, на официалната церемония, присъстваха и двамата премиери. 

Според оповестените предварителни данни транспортният коридор предвиждаше да свърже гръцките пристанища Солун, Кавала и Александруполис и българските пристанища Бургас, Варна и Русе чрез железопътна връзка през Свиленград. Идеята беше да се свърже река Дунав, Черно и Егейско море със скоростен коридор, покрай който да се развият и пристанищата. Прогнозната стойност на проекта беше малко над милиард евро, а срокът за изпълнението му - 10 години. Как България ще финансира участието си в проекта също не е много ясно, имайки предвид огромните задължения на БДЖ и лошата инфраструктурна мрежа вътре в страната, за която трудно се намират пари за ремонти. 

Бляскавата церемония отмина и така и не се разбра какво се прави за осъществяването на проекта. Така година по-късно - в началото на ноември на 2018 г., Борисов отново отлетя за Атика и отново се похвали с проекта, по който не се работи. Този път обаче към идеята бяха включени и изграждането на автомагистрали между Бургас и Александруполис, както и удължаване на коридора от Солун до пристанището в Патра, за да има връзка по море и към Италия и Испания. 

Сега, още една година по-късно, темата за скоростния железопътен коридор отново е на дневен ред. Дали обаче по него най-накрая ще започне работа или това е просто поредната декларация за готовност, предстои да видим. 

"Освен продължаващото строителство на АМ „Струма“, основни инфраструктурни проекти са модернизацията на жп и пътната връзка със Сърбия и жп линията до Северна Македония. Продължават разговорите с румънската страна за израждане на нов мост при река Дунав“, е подчертал днес Желязков. 

Освен това той е поставил въпроса за намаляване на времето на преминаване през граничните пунктове в региона. Според него то може да бъде намалено, ако се използват ново поколение услуги.