Движението за права и свободи е внесло предложение за изменение и допълнение на приетия на първо четене Законопроект за държавния бюджет на Република България, с което се цели изплащане на дълговете на холдинга на БДЖ конкретно с парите от първоначалното плащане по концесията на летище София. 

Това става ясно от внесените от различните парламентарни групи предложения за промени в проекта на Министерството на финансите. Срокът за редакции в проектобюджета изтече на 20 ноември. Промяната, засягаща държавните железници, е подписана от шестима депутати от ДПС, начело с председателя Мустафа Карадайъ.

Интересното е, че това е идея на министъра на транспорта от ГЕРБ Росен Желязков (и на предшественика му Ивайло Московски - б.р.). За целта и в бюджета за 2019 г. , и в проекта на Министерския съвет за 2020 г., приет на първо четене, има текст, който позволява сумата от концесията на летището да не постъпи в т.нар. Сребърен фонд. Текстът е наложителен, защото според Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система парите от всички концесии отиват директно в Сребърен фонд. Миналата година и президентът Румен Радев, и омбудсманът сезираха Конституционния съд дали това не противоречи на основния закон, но той реши в полза на предложението на правителството.

Основната разлика между първоначалното предложение на властта и промяната, предложена от ДПС, е, че проектобюджетът казва само, че концесионното плащане няма да отиде в Сребърния фонд, докато от Движението са разписали къде точно ще отидат парите по пера. В случая - конкретно за държавните железници. Предлага се 196 млн. лв. да бъдат изхарчени за погасяване на временна финансова помощ на "Холдинг БДЖ" ЕАД. Други 84 млн. лв. пък ще трябва да погасят задълженията на холдинга към Националната компания "Железопътна инфраструктура". 204 млн. лв. са разпределени за "погасяване на временна финансова помощ" именно на националната компания "Железопътна инфраструктура".

От сметките излиза, че ДПС иска за държавните железници да се разпределят общо 488 млн. лв. от концесионното плащане за летище София. Пълната сума, която държавата трябва да получи от концесионера като първоначално плащане е 550 млн. лв. Къде би отишла разликата от над 60 млн. лв. не е съвсем ясно към момента, ясно е само, че няма да е в Сребърния фонд, ако текстовете бъдат приети окончателно, както са предложени.

Сключен договор за концесия на летище "София" все още няма. Само преди малко повече от седмица Комисията за защита на конкуренцията потвърди избора на изпълнител - френско-германският консорциум "Соф Кънект", в който участват операторът на летище Мюнхен и базираният в Париж фонд "Меридиам", който инвестира в инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Строителен партньор е компанията "Щрабаг". Решението обаче беше обжалвано от абсолютно всички други участници, заради редица неточности и в процеса на избор и при самия печеливш. Въпреки това след потвърждението на сделката от КЗК изглежда, че държавата върви към подписване на договора. То може да бъде допълнително забавено, ако другите участници в обществената поръчка, решат да обжалват и решението на КЗК пред съда.

От предложенията на ДПС е видно, че те имат и други идеи. Например - още по-голяма държавна субсидия за НКЖИ, която да скочи от 145 млн. лв. до 167 млн. лв. Освен това Движението иска повече пари за обшинските пътища.