Manchester Airports Group (MAG), най-голямата британска летищна група, ще обжалва потвърдения от Комисията за защита на конкуренцията избор на концесионер за ретище София. 

Това обявиха днес от компанията, потвърждавайки, че все още имат интерес към концесията и заявяват, че офертата на групата е "най-добрата за България от гледна точка на дългосрочни икономически ползи за цялата страна". 

На 15 ноември антимонополният орган потвърди избора на консорциума "Соф Кънект" за концесионер на Летище София, въпреки че всички други участници в процедурата го оспориха. Отхвърлени бяха жалбите на "Фрапорт България", Консорциум "Витоша", консорциум, създаден от "Еърпортс де Пари" Ес.Ей. и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" и Консорциум "ССБ София Еърпорт Джей Ви". Отгогава започна да тече 14-дневният срок за обжалване пред съда. 

Консорциумът "Соф Кънект", с водещи партньори операторът на летище Мюнхен и "Меридиам", плюс "Щрабаг", освен изискуемото от държавата еднократно плащане в началото на 550 млн. лв, предложи третото по големина годишно концесионно възнаграждение 24,54 млн. евро или второто по размер в проценти – 32 на сто от общите приходи от всички дейности за текущата година. Кандидатът обеща и най-малък паричен обем от инвестиции за срока на концесията - 608 млн. евро. Извън финансовите параметри, оценената най-високо оферта от Министерството на транспорта, единствена предлага в хода на концесията намаляване и "конкуретни" летищни такси на летище София. 

В отговор от MAG заявяват, че ще се обърнат към съда и изпращат до медиите изображения от предложенията си за развитие на Терминал 3 на столичното летище. И обявяват, че офертата на компанията е с най-високата предложена инвестиция (от 1,5 милиарда евро), която е 2,5 пъти повече от тази на класирания на първо място кандидат. 

"Оповестените за първи път изображения демонстрират мащабността на офертата и предложената инвестиция от 1,5 милиарда евро, което е в основата на стратегията на MAG и което ще отличи Летище София от останалите летища в региона. Визията на MAG за Терминал 3 е да създаде емблематичен и достоен за награди терминал за България. Дизайнът е уникален и използва елементи от традиционната българска архитектура, културно наследство и природни забележителности, които ще създадат трайно впечатление за страната сред посетителите", пишат оттам. 

Казва се още, че екипът поема ангажимент "да трансформира Летище София в регионален хъб, подобрявайки значително свързаността чрез старта на директни връзки към далечни дестинации като Чикаго, Торонто и Шанхай, както и директни връзки към столици от Западните Балкани. Припомня се, че строителен партньор е Beijing Engineering Group (BCEG), с който заедно участват в изграждането на "най-голямото летище в света Beijing Daxing International Airport, официално отворено през септември 2019 г."

"Ние твърдо вярваме, че предложението на MAG е най-доброто за дългосрочното развитие на Летище София и се надяваме, че тези изображения ще дадат първоначална представа какво планираме. Вярваме, че Летище София има потенциала да бъде важна фокусна точка за развитието на националната икономика, а не само врата към България.

Нашият бизнес план и финансиране са проверени, реални и постижим. Освен това, инвестиция в летище като тази на MAG ще създаде не само първо и трайно впечатление от страната, но и ще се превърне в катализатор за цялостната българска икономика. Уверени сме, че с правилното управление и инвестиции Летище София може да има устойчив растеж, който да позволи България да се съревновава на глобалната сцена за туризма и директните чужди инвестиции" , заявява Андрю Харисън, изпълнителен директор на подразпределението "летищни услуги" на MAG.

Според него има "сериозни правни пропуски и непълноти в процедурата и очакваме да представим казуса пред компетентните органи."

По време на отваряне на офертите на концесията на летище София тази на консорциумът, в който участва MAG - консорциум "Витоша", стана ясно, че предложението е с най-ниска годишна концесионна такса от за 19,95 млн. евро годишно. Офертата за инвестиции обаче бе най-висока - над 1 млрд. евро за периода на концесията.

Планът на държавата засега е първоначалната концесионна такса, която бе изискуема за всички кандидат-концесионери и възлиза на около 550 млн. лв, да не взила в Сребъдния фонд, както изисква законът. В Закона за държавния бюджет за 2020 г. пък ДПС предложи изрично част от парите да отидат за погасяване на дългове на БДЖ - което иначе е стара идея на управляващите от ГЕРБ.