Опонентката на Йорданка Фандъкова на балотажа на местния вот - Мая Манолова обвини столичната кметица в "данъчен трик". 

Поводът - решението на "Московска" 33 за увеличаването на данъци за имуществени сделки и за замърсяващите автомобили. 

"Изчаках да чуя лично от г-жа Фандъкова аргументите за впечатляващия й данъчен трик. Защо смятам, че е трик? Защото в предизборната кампания г-жа Фандъкова подведе обществото, като внуши, че няма да се вдигат данъците на София.

Мантрата на ГЕРБ беше, че София е дясна. Но с данъчния трик мантрата за десния кмет Фандъкова рухна. Поразително е колко бързо - едва три седмици след изборите, при положение че процесът по изготвянето на бюджета трае месеци", написа Манолова във фейсбук профила си.

По думите й това показва, че "докато Фандъкова в кампанията търсеше доверие от хората с аргумента, че 10 години не е вдигала данъците в София, през същото това време е подготвяла с екипа си повишението им с до 40%". 

"Законно е, ще кажат. Но аз добавям - не е морално. И е заложена мина, върху която всички ние ще стъпим още на 1 януари", смята бившият омбудсман.

"Столичната община е рекордьор по задлъжнялост в България със заеми от над 700 млн. лв. Половината от всички общински дългове в страната са именно задължения на София. Бюджетът само за 2019 г. е с 230 млн. лв. дефицит и в края на годината се очаква сметките на общината да са празни. Т. е. кацата е вече празна и ГЕРБ бърка в джоба на хората, за да я напълни", пишат още от екипа на Манолова в прессъобщение до медиите. 

Според загубилата кандидат-кметица самото предложение за увеличение на данъците е слабо аргументирано и с неясни критерии:

- Рискът с механичното увеличаване на данъка за възмездно придобиване на имущество е, че това няма да доведе до обещаните 20 млн. лева в хазната и гражданите ще продължат да изповядват сделки на данъчна основа;

- Вместо ръст на данъците, управляващите можело да опитат да постигнат ефект със засилен контрол и повишаване на събираемостта;

- Ръстът на данъка за автомобили е още по-необясним. Управляващите вместо да увеличават данъците за доказаните замърсители, избират лесния подход за увеличаване на данък на база мощност и не на база реален екологичен клас на газовете, излизащи от ауспуха, а на база екологичния клас записан в талона на автомобила. Така коли без катализатори ще продължават да замърсяват, а ще плащат тези, които не могат да си позволят нови коли.

- Конкретните размери на увеличенията също са необосновани. Автомобили клас "Евро 3", които са по-стари и на теория по-замърсяващи от по-високите екологични класове, получават ръст на данъка от 10%, на фона на 25% ръст за по-новите коли "Евро 4".