След злополучния ремонт на "Графа" в София втори голям проект е на хоризонта – обновяване на знаковият исторически площад "Света Неделя".

Ремонтът на булеварда доведе до редица скандали, свързани с цените, забавянето, грешките, нуждата от повторен ремонт, смяната на редица проблемни елементи, сдобили се с цветисти прякори като "перките" и "надгробните плочи".

Не е ясно дали Столична община ще направи същите грешки с изпълнението, но засега едно поне е ясно - изборът на международното архитектско студио "Фуксас" е една добра първа стъпка за проекта.

Кои са студио "Фуксас"? 

Масимилиано Фуксас се ражда в Рим през 1944 г., дете на литовски евреин и майка австрийко-французойка. Изкуството го привлича от дете, но архитектурата не е първата му любов.

"Ранните ми амбиции бяха да стана поет. Красотата на езика, различните форми на изразяване и прозата ме интригуваха", разказва той пред уебсайта ArchDaily.

На около 20-годишна възраст обаче оценява архитектурата като "най-лесната и простата интерпретация на изкуство и култура. Отваря първия си офис през 1967 г. със съпругата си - тогава Ана Мариа Сакони - и чак две години по-късно получава архитектурното си образование от университета "Ла Сапиенца" в родния си град.

Работи за архитекти в Лондон, Копенхаген, а през 1985 г.съвместна работа с втората си съпруга - Дориана Мандрели.

Дориана Мандрели Фуксас, съпруга на Масимилиано и негов партньор в архитектурата и живота.

Тя също е с архитектурно образование от "Ла Сапиенца", но и парижкия институт "École Spéciale d’Architecture". Двамата заедно развиват студио "Фуксас" до световно архитектурно бюро с над 170 професионалисти, разположени в централи в Рим, Париж, Шенжен (Китай), Дубай и Ню Йорк. За последните 40 години разработват над 600 проекта по цял свят, в големи градове и десетки столици.

Фуксас има опит и с градско планиране, като от 1994 до 1997 г. е член на градоустройствените комисии на Берлин и Салзцбург.

Проектите на студио "Фуксас" досега

Те са буквално стотици, като да се посочи един емблематичен за стила на студиото е практически невъзможно. Самият Масимилиано казва:

"Нямаме стил, в същото време можете да разпознаете работа на "Фуксас", когато я видите! Иновираме и създаваме нашия стил с всеки проект, с който се заемаме."

В портфолиото им има бизнес сгради, като кулите "близнаци" във Виена, университетски постройки, дори шопинг центрове.

Кулите в австрийската столица, завършени за 2 години през 2001 г.

"Няма общ стил или логическа последователност в работата на Масимилиано Фуксас. Неговият архитектурен език е разнообразен, макар и консистентно дързък и безстрашен, формите не се повтарят, но има вяра в потенциала на архитектурата да повлияе и да променя", пише професорът по архитектура Кристиан Парено в списание "Glass".

Концертната зала "Зенит" в Страсбург, Франция.

"Само няколкостотин хиляди души живеят в центровете на столиците, докато останалите милиони човешки същества са в покрайнините (на европейските градове, бел.ред.). Следователно моят извод е, че истинският град е там, където хората живеят, не където са паметниците и "архитектурната красота", коментира Масилимиано.

Първото летище в портфолиото на "Фуксас" - Баоан в Шенжен, Китай.
Конферентният център "Nuvola di Fuksas” в Рим, завършен през 2016 г.

"Фуксас" обръщат особено внимание и на устойчивото строене. Стремят се да ползват вода, да пресъздават части от природата и да използват максимално ефективни от енергийна точка методи на строене.

"Архитектурата трябва да подобрява живота на хората, особено на забързаните жители на големия град. Сградите трябва да добавят към настроението и емоциите на хората", смята създателят на студиото.

Университетска зала за изкуства в Таленс, Франция.
Сградата на Търговския панаир в Милано, Италия.

Студиото предложи и свой проект за реставрацията на парижката катедрала "Света Богородица" (известна като "Нотр Дам"), която пламна през април тази година, и по думите на експертите е била на "15 до 30 минути" от пълното унищожение преди пожарът да бъде загасен.

Във Франция все още се води спор дали да се цели максимално точно възстановяване на сградата такава, каквато е била, или да се търси по-модерно решение. "Фуксас" предлагат второто, като искат да издигнат наново разрушения емблематичен шпил на катедралата, но изработен с вид на кристал и осветен от бледосиня светлина през нощта:

Разбира се, Масимилиано, Дориана и техният екип досега не са работили в България.