Проектът за строителство на магистрала, която да свърже двата най-големи български морски града Варна и Бургас, малко по малко започва да се реализира. В петък Агенция "Пътна инфраструктура" отвори 9 оферти в първата обществена поръчка по идеята - тази за разработването на разширен идеен проект, с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и изготвяне на подробен устройствен план-парцеларен план на АМ „Черно море“. Цената е 14,4 млн. лв. без ДДС само за идейния проект. 

Всъщност за високоскоростната магистрала се говори отдавна, но изграждането й беше отлагано многократно във времето. В началото на лятото регионалният министър Петя Аврамова коментира, че инвеститорски интерес към нея няма и изглеждаше, че властта поне за момента отлага строителството. Сега обаче нещата започват да се раздвижват и нищо чудно - при добрата цена само за идейния проект. 

Участъкът е дълъг малко над 100 км, а бъдещият изпълнител трябва да разработи най-малко три варианта за трасе на АМ „Черно море“, както и да проучи възможностите за изграждането на връзки с курортните градове и комплекси, посредством съществуващите пътища.

"Проектната скорост на трасето се предвижда да бъде 120 км/ч, с габарит 27 м, с по две активни и една аварийна лента във всяка посока на движение.

Поръчката включва извършване на инженерно-геоложки и геодезически проучвания на бъдещото трасе, разработване на проектни решения за изграждането на големите мостови съоръжения, виадукти, надлези, подлези, тунели и пътни възли, ландшафтно оформление, изготвяне на мерки по опазване на околната среда и разработване на подробен устройствен план-парцеларен план", пишат още от АПИ. 

Срокът за изпълнение на идеята е цяла година. Срок, който включва само времето за проектиране, без времето за преглед на разработката, организиране и провеждане на заседания на ЕТИС на АПИ, както и за провеждане на процедури по реда на Закона за опазване на околната среда.

Предвижда се трасето на АМ „Черно море“ да започва при бъдещата връзка с АМ „Хемус“, в района на с. Слънчево, да пресича Варненското езеро в най-тясната му част при гр. Белослав, да се свърже със съществуващата част от АМ „Черно море“ при с. Приселци и да направи връзка с края на АМ „Тракия“ при кв. „Ветрен“ на гр. Бургас.

Изграждането на АМ „Черно море“ ще завърши автомагистралния пръстен на страната, което е една от дългосрочните стратегически цели на пътната агенция. Свързването на основните пътни направления на Северна и Южна България – АМ „Хемус“ и АМ „Тракия“ ще подобри достъпа на международния транзитен трафик до двете най-големи пристанища - Варна и Бургас и на туристическия поток до цялото Черноморие.

Кои са участниците? 

АПИ е получила цели 9 оферти за изготвянето на идейния проект, въпреки думите на министър Аврамова за липсата на инвеститорски интерес. Така от информацията, публикувана на сайта на Агенцията, разбираме, че кандидатите са както няколко обединения от отделни компании, така и фирми, които смятат да участват самостоятелно.

Ето кои са всички участници:

  • Обединение „ППМ-ИЙ КЕЙ ДЖЕЙ“, с участници: „ПРОДЖЕКТ ПЛАНИНГ ЕНД МЕНИДЖМЪНТ“ ООД и „ИЙ КЕЙ ДЖЕЙ БЪЛГАРИЯ КЪНСЪЛТИНГ ЕНДЖИНИЪРС“ ЕООД;
  • Обединение „АВТОМАГИСТРАЛА ЧЕРНО МОРЕ 2019“, в което участват: „ИНЖКОНСУЛТПРОЕКТ“ ООД и „ВИА-ПЛАН“ ЕООД;
  • „Рутекс“ ООД;
  • „Пътпроект“ ЕООД;
  • „Пътпроект 2000“ ООД;
  • „Свеко Енергопроект“ АД;
  • ДЗЗД „Транслогистика“, в което са: „ТРАНСКОНСУЛТ-22“ ООД и „Логистика“ 21 ЕООД;
  • „Илия Бурда“ ЕООД;
  • ДЗЗД „ЕКИП ПРОЕКТ АМ ЧЕРНО МОРЕ“ , в което участват: „ПРОЕС КОНСУЛТОРЕС“ АД, „ПИ ЕС КОНСУЛТ“ ЕООД и „КАПИТАЛ УОТЪР СИСТЕМС“ ЕООД.