За цели 80% от шофьорите в страната задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще стане по-евтина, ако бъде приет предложеният от Комисията за финансов надзор проект на системата "Бонус-малус". Това увериха днес представители на Асоциацията на българските затрахователи.

С две думи - мнение, напълно противоположно на ресорните сдружения, които миналата седмица на нарочна пресконференция обявиха проекта за "лобистки". 

На практика "Бонус малус" представлява система за определяне на цената на застраховката "Гражданска отговорност", задължителна за всеки автомобил, в зависимост от това дали водачът е правил нарушения през отчетния период или не. Така за тези, които през 2020 година са получили акт от КАТ, фиш или пък са участвали в ПТП по своя вина, "Гражданската отговорност" ще бъде доста по-висока от 2021 г. С колко точно ще зависи от броя и тежестта на провиненията.

В проектонаредбата е записано, че всяко нарушение ще носи определен брой наказателни точки. Така например превишената скорост ще носи 1,2 или три негативни точки на шофьора. Пияните зад волана пък ще получават по 4 "черни" точки и т.н.

Общият брой класове, в които ще бъдат разглеждани нарушенията, към момента не е ясен, но ще бъдат или 15 или 20. Те от своя страна ще се групират в три основни диапазона - базов неутрален клас, класа "Бонус" и класа "Малус". Това означава, че всеки водач на пътя ще получи този т.нар. "клас", който пък ще се определя автоматизирано от информационната система на Гаранционния фонд.

Логично - първият клас "Неутрален" - ще бъде за млади шофьори, за които все още няма събрани данни.

Днес застрахователите обясниха, че към тях "няма да потекат реки от пари" и че предложеният вариант бил най-щадящ за всички водачи. 

"Ако обществото не е готово да приеме този вариант, значи не е готово изобщо да приеме такава система".

Изчисленията на застрахователите показват, че под 1% от водачите ще попаднат под ударите на най-тежкия клас "Малус" и ще получат до 400% увеличение на ГО. 44% от шофьорите пък щели да получат "Бонус" от 25%. 

Напълно обратно е обаче мнението на ресорните сдружения - те представиха статистика от КАТ, според която полицията е издала 500 000 електронни фиша само за 9 месеца. До края на годината се очаква те да скочат до 800 000.

"Това са 800 000 малуса само от електронни фишове, без да броим актове и други постановления. Ако тази система бъде приета, може ли някой да направи сметка колко дела ще бъдат образувани срещу тези малуси и как ще се справи с тях съдебната система? Общият брой постановления ще стигне 1,7 млн. за една година. Сметнете колко процента от шофьорите засяга това число", казаха тогава превозвачи и организатори на курсове.

Големите проблеми обаче идват за собствениците на фирми в автотранспортния бранш. Изчисленията показват, че ако само един шофьор на компанията придобие най-тежкия Малус, то за 10 камиона фирмата ще трябва да плати до 150 000 лв. за ГО. Повече вижте тук.

До момента от обществения дебат обаче липсва Комисията за финансов надзор, която след като пусна документа за обществено обсъждане, не е заемала публична позиция по споровете. Анализът, който е в основата на системата, е направен от консултантска компания, базирана в Гърция. Документът не е показван публично засега.